Expresspass: när du har 15 minuter och 2 kettlebells

Godmorgon goding!

Det blev ingen träningsfilm den här veckan, men ett expresspass till dig som har 15 minuter och 2 kettlebells. Här visar jag en favoritkombo för heltäckande överkroppsstryka, plus en nypa rörlighet som passar fint när du inte har all tid i världen att träna. Och det behöver inte vara mer tidskrävande eller avancerat att få bra träning. Ibland kan det t.o.m. vara mer effektivt att lägga krut en kvart än att chilla runt i gymmet en timme.

Filmer av övningarna hittar du här och nedan en beskrivning.

15 minuters expresspass med 2 kettlebells

  1. gorillarodd (pressa ner ena kettlebellen samtidigt som du drar den andra nära kroppen och kniper åt mellan skulderbladen. Bromsa vikten på vägen ner).
  2. smala KB push-ups (alt. på knä eller kom upp med händerna på en bänk).
  3. huksittande armsträck (om svårt att sitta på huk kan du lägga en viktplatta eller liknande under hälarna).

Upplägg: Gör ca 10 repetitioner av varje övning/per sida direkt efter varandra. Vila någon minut och upprepa detta triset 3-4 gånger.

Den här kombinationen körde jag i onsdags efter lite pull-ups och botten-upp-pressar. Kettlebells är verkligen grymma till så mycket och lätta att personifiera träningen med. Göra den tyngre eller lättare, jobba med djup i övningarna, olika vinklar, puls, corestyrka och balans. Fler fördelar med kettlebells kan du läsa om här.

Idag byter jag dock hårda klot mot mjuk yoga efter jobbet. Har du några träningsplaner? Det är en viss känsla att träna just på fredagar tycker jag, liksom en extra festlig stämning som ger energi. Är det något du känner igen?

Kram och hoppas du får en fin dag! /A

Fler snabbpass om du önskar

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras