10 knep hur du kan undvika förkylningar

Det kryllar av träningstips, men mitt bästa är ändå att hålla sig frisk.

Kontinuitet är king för långsiktig hälsa och träningsresultat, men är svårt att hålla om en massa sjukdomar avbryter en du vet. Hösten har kommit på allvar till Stockholm nu och jag gör det jag kan för att undvika förkylningar. Höll på att förfrysa fingrarna på cykelturen till jobbet igår, utan vantar. Barnen hostar och snörvlar, men det har (”ta i trä”) inte varit värre än så. Placebo eller inte – kanske p.g.a. knepen nedan?

Mycket känner du säkert igen, men ibland är det ju bra med påminnelser. 

forkylning

10 knep hur du kan undvika förkylningar

  1. Sömn och vila. En viktig prioritering eftersom det är då du bygger upp både immunförsvar, bygger upp kroppen efter träning-, andra påfrestningar och får ny energi. 7-9 timmar mår jag själv bäst av och har fått en bra rutin att lägga mig i samband med tvillingarnas läxläsning.
  2. Mat. Ät tillräckligt och varierat. Kroppen behöver näring för att bekämpa infektioner och välj gärna av det som sägs stärka immunförsvaret. Som probiotika (d.v.s. nyttiga bakterier till tarmen), grönt te, frukt och grönsaker som innehåller polyfenoler, en grupp antioxidanter som samspelar med probiotika. Kryddor som ingefära och vitlök lär också vara bra, liksom C- och D-vitamin och protein. Om det finns forskningsbelägg för detta vågar jag inte svara på, men placeboeffekten är som sagt också stark och det här är ändå saker vi mår bra av så varför inte?
  3. Vätska. Kroppen består som du kanske vet mest av vatten och under en infektion behöves tillräckligt med vätska för att bearbeta bacillerna. Te och pressad citron i dricksvattnet är mina personliga favoriter. Sistnämnda ett gott sätt att samtidigt få i sig C-vitamin.
  4. Värme. Det börjar som sagt bli kallt ute så på med tjocka sockor, mössa och vantar. Och inifrån hjälper varm mat och dryck som te (ja, igen), vilket även smakar gott, piggar upp och tillför antioxidanter.
  5. Tvätta händerna ofta. Ta som vana att ALLTID tvätta händerna efter ex. ett gymbesök eller annan offentlig plats, inför varje måltid och som det första du gör när du kommer hem. Om du bor ihop med andra gäller det även dom.
  6. Frisk luft och motion. Träning och utomhusvistelse har många hälsofördelar och får dig att sova bättre (se punkt 1.). Och den kyliga luften kan stärka slemhinnorna, men undvik högintensiv träning ifall du känner förkylningssymptom. Byt hellre ut dina hårdare pass mot lugnare, t.ex. yoga, promenader eller lättare styrketräning om du känner dig hängig – eller vila helt. I förebyggande syfte är träning och motion däremot super för immunförsvaret, gör dig piggare och gladare (se punkt 10).
  7. Undvik stora folksamlingar. Inte så lätt alla gånger, men så gott det går för att undvika nya virusattacker. Eller i alla fall, efter att ha vistas bland andra – var extra noga med punkt 5.
  8. Stressa ner. Stress sänker motståndskraften och gör att virus lättare får fäste. Här kan punkt 1 och 6 hjälpa dig, liksom andra saker som får dig att koppla av. Som yoga, ta ett varmt bad och att skriva prioriteringslistor. Bocka av och känn axlarna sjunka.
  9. Koksalt. Ett enkelt och billigt sätt att bli av med virus och andra irriterande saker ur näsans slemhinna är att skölja näsan med koksaltlösning. Det får dessutom symtomen att minska.
  10. Tänk positivt. Ju mer du känner efter och oroar dig – ju  värre upplevs symtomen. Gör saker som du tycker är roliga och omge dig med personer som får dig att må bra. Och precis som när virus vill attackera dig – parrera negativa tankar med positiva. Glädje, optimism, en positiv livssyn och en avslappnad inställning är effektiva medel mot förkylningar.

Jag försöker följa punkterna, men samtliga är svårt. Vi får helt enkelt göra vårt bästa och plocka dom som passar oss.

Har du lyckats undvika förkylningar i höst? Har du några knep att komplettera listan med? Kram! /A

6 kommentarer
  1. När någon i familjen är förkyld kör jag med coldzyme och jag tror absolut att det hjälper. Sen om det är på riktigt ell er placebo spelar ingen roll.
    (Mailade dig aldrig igår men har haft problem med att se kommentarer, det har stått att de finns men inte synts)

    1. Emma – ja, det tycker jag också kan funka. Säkert något ämne som hjälper åtminstone vissa av oss 🙂

      Problemet med kommentarerna är att vårt spam-filter rensar bort dem, men nu ska jag ha för vana att kika bland mina skräpposter där de hamnar. Tack för att du upplyser!

  2. Jag brukar inte vara sjuk alls, världens bästa immunförsvar har jag. Men så blev förkyld ändå för nån vecka sen. Inget allvarligt alls. Hann precis börja träna igen och så kom en omgång till. Då lite bihålor också för att understryka sjukdomen lite extra. Vad hundan.
    Nu tar jag nya tag jag f*n i mig om jag blir sjuk igen på den här sidan julafton!

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras