6 största utmaningarna och lösningarna i vardagslivet

Tiden, trotset, träningen, maten, skärmarna, orken..

Mina största utmaningar här i vardagslivet och jag är garanterat inte ensam? Höstterminen startade som en stor explosion av jobb, aktiviteter, kompisar, möten, storhandling och nöjen. Och helst vill jag inte missa något.

Så här skriver Elise i ett DM på Instagram:

”Om några veckor börjar jag jobba heltid igen och min familj på fyra går in i en ny vardag med förskola, jobb, träning och andra aktiviteter. Just nu kan jag inte ta in hur detta ska fungera. Hur får ni er vardag att gå ihop, ni har ju några fler barn än vi dessutom? Skulle vara intressant att läsa hur ni gör, med jobb som inte heller är vanliga 9-17.”

Här följer mina svar med vad jag upplever mest utmanande och hur vi försöker lösa det.

6 stora utmaningar och lösningar i vardagslivet

1. Tiden

Utmaningar: Största bristen för de flesta av oss är tid, med eller utan barn. Det är mycket vi vill hinna med på dygnets 24 timmar. Vi har aldrig haft någon hjälp med barnen i vardagen, så det är ett konstant pusslande eftersom både Jonas och jag jobbar heltid. När fyra barn ska förhöras på läxor samtidigt t.ex. När det är utvecklingssamtal mitt under arbetstid, när barnen är sjuka och andra saker som dyker upp utöver den vanliga arbets- och skoldagen.

Lösningar:

  • Skala ner annat. Det finns ingen annan väg än att släppa på något som är mindre betydelsefullt. Jag prioriterar att vara hemma hos barnen i princip varje kväll och offrar ex. ett kliniskt städat hem och tvätt för läxläsning, att gå på föräldramöte eller bara slappa i soffan.
  • Tacka nej om det inte ger dig något värdefullt. Jag, till allt fler pressevent (även om roligt) eftersom det blir stressigt att hinna klart allt på jobbet. Det är ofta fina tillställningar, men jag prioriterar ändå jobb och stressfri tid för mig själv och med familjen mer.
  • Skippa perfektion. Jag struntar som sagt i att ha det superstädat (Jonas håller inte med här, haha), att sminka mig varje dag eller att fixa naglarna m.m. – tid jag exempelvis lägger på att jobba eller träna.
  • Jobba när det passar. Fördelen med ett jobb där jag har möjlighet att sitta hemma är att jag kan sitta vid datorn tidigt på morgonen eller när barnen lagt sig, annars vet jag inte hur det hade gått ihop med alla aktiviteter. Jag förstår dilemmat för ensamstående/dig med fasta arbetstider, men se då punkterna ovan och nedanför.
  • Hjälps åt. Jag och Jonas turas om så att en lämnar och en hämtar. Barnen får också lära sig att vänta, hjälpa varandra och utföra små sysslor här hemma.
  • Planera. Plugga/förbered mat/packa väskor/fixa jobbgrejer etc. i förväg när något annat händer dagen efter.
  • Skapa goda rutiner! När du väl fått in en god vana gör du den automatiskt, utan att behöva lägga någon tankekraft på den. Det kan ta några veckor, så ge inte upp om det känns svårt i början.
  • Nätverka. Att välja samma aktiviteter som barnens kompisar och hjälpas åt att hämta och lämna både vid träningar och skolan är en bra idé.
  • En dag, en sak, i taget. Mer än sitt bästa går inte att göra, en tanke som minskar stressen precis som de här.

Sen räcker det ändå inte till, men istället för att jaga den försöker jag ta alla små stunder och göra dom så bra som möjligt.

2. Tjat och trots

Utmaningar: Att det finns en speciell ”3-årstrots” o.s.v. är en myt enligt mig – den hänger med i alla åldrar mer eller mindre (även hos 41-åringar). Och har du fyra barn blir det fyra gånger så mycket. Kanske mer eftersom alla måste kämpa lite extra om uppmärksamheten. De större är också i en period då de försöker ”bryta sig loss”. Visa att de bestämmer över sig själva, spelar coola och är inte lika kramiga längre. I alla fall inte mina stora grabbar. Och de små har sina konstigheter som att bara vissa kläder duger i garderoben, att inte ha mössa trots iskallt eller att springa upp 1000 gånger när de ska sova.

Lösningar: Välj sina fajter. bland känner jag bara att det tar för mycket energi att blossa upp och bli arg. De kommer väl ändå inte äta i sängen så att de får sova på smulor för evigt? Eller strunta i deo så att tjejerna flyr? Eller gå i shorts utan mössa när det är minusgrader ute? Sen finns det gånger jag är stenhård, som att de ska ha cykelhjälm när de cyklar t.ex. Såna gånger är jag tydlig att det är för att jag bryr mig om dem – inte för att vara dum (!!). Och när det kommer till kramarna är det bara att tvångskrama när de är i närheten. Hur dom än stretar emot behöver de närhet (kanske extra mycket då).

Hampus in action. Foto: Pär Olsson.

3. Träningen

Utmaningar: Vi vuxna vill hinna träna, samtidigt som barnen har sina aktiviteter så gott som dagligen. Detta är något vi verkligen prioriterar, men så har vi ju punkt nr 1 igen.

Lösningar: För mig och Jonas är det redan så självklart att träningen är en naturlig del av livet – som ger energi och glädje tillbaka till familjen, jobbet och andra medmänniskor. Ingen av oss ifrågasätter att den andre vill träna före/efter jobbet eller på helgen, så länge det inte går ut över barnen. Deras träningstid är bokad, det är inte min. Och ju äldre jag blivit, ju mer har jag släppt min prestationspress, samtidigt som jag blivit allt starkare på gymmet. Kanske just därför.

Ofta cyklar jag till jobbet och slinker in för ett pass på vägen, när jag redan är svettig. Eller springer med barnen när de cyklar till skolan (inte nu med ett strulande knä), så är jag uppvärmd och klar. Räcker bara att plussa på en halvtimme så har jag ett grymt konditionspass. Här skriver jag mer ingående om hur träningen pusslas in bland allt annat i livet.

4. Maten

Utmaningar: Med 6 träningsmänniskor i familjen, varav 4 som växer, tar det snabbt slut i kylen. Jag fattar inte hur det ena dagen kan vara svårt att få plats med det vi handlat för att den andra eka tomt. Dessutom står det ofta urdruckna mjölkpaket och tomma müsliförpackningar i skåpen. Vem (Hugo) slänger inte så att man ser vad som är slut? För att inte tala om smakerna som kan skifta från en dag till den andra. Speciellt Junior kan vara svinhungrig men ändå vägra äta lasagne för att han vet att det är ost i den (även om han åt det på hamburgaren dagen innan?!). Frukt och grönt är inte heller lätt att få i halva barnaskaran.

Lösningar: Så ofta vi kan storhandlar vi, många gånger efter en standardlistan med det vi brukar laga. Stora förpackningar köttfärs, hela laxsidor, hela kartonger med kycklingfilé o.s.v. Grönsaker, bröd och mjölk får vi småhandla oftare och det kan även barnen hjälpa till med. Jag gillar (oftast) att laga mat och gör ofta extra mycket så att det räcker till fler än en måltid. Och grönsaksfrågan löser jag genom att servera ex. morotsstavar i väntan på att den varma maten blir klar. Det där med att de går och plockar själva så att saker tar slut får jag bara acceptera. De behöver äta mycket, men jag tjatar vidare på att SLÄNGA tomma förpackningar.

Att barnen vägrar äta vissa saker löser jag antingen med att inte säga något och servera ändå. Om jag vet att de ätit det innan kommer de göra det igen om ingen påpekar saken. Och annars får de något annat vi har hemma. Jag tror inte på att tvinga i någon mat, eller över huvud taget att göra så stor grej över det vi äter.

Mer ingående om mina foodhacks i vardagslivet hittar du här.

Morötter är grönsken alla barnen gillar så då serverar jag det och Hugo har även börjat gilla annat. Smakerna växer med barnen, så ingen idé att truga, men gärna låta dem smaka i alla fall.

5. Skärmar och sociala medier

Utmaningar: Jag jobbar mestadels digitalt, omvärldsbevakar, kopplar av och har många vänner i sociala medier. Därför blir det mycket skärmtid för mig, vilket gör det svårt att säga åt barnen att inte de får sitta med sina iPads eller framför speldatorn. Det är lätt att fastna och framför allt kommer vi in i en annan värld. Jag kan bli galen på att barnen inte HÖR när jag pratar med dem och de tycker säkert samma sak om mig när jag jobbar.

Lösningar: Eftersom barnen håller igång hela dagarna på skolan och sina träningar är jag inte orolig över att de sitter en stund på kvällarna. Att de/jag är frånvarande när vi ska prata har jag däremot ingen bättre lösning för än att 1. prioritera mänsklig kontakt/påminna barnen om att det är viktigast, 2. gå närmare för att få kontakt, 3. varna med skärmförbud. Det är för övrigt bästa mutan, oavsett vad uppfostringsexperterna säger om saken.

Mina egna sociala medier får också ryka ibland. I alla fall Instagram, där du kanske ser att jag i perioder inte orkar posta (speciellt i Instagram Story), men bloggen har jag svårare att vara utan. Här uppdaterar jag så gott som dagligen eftersom den är som en dagbok och plats för min kreativitet, även om jag skriver för dig som läser. Nu har jag även ett avtal där bloggen ingår i min arbetstid, vilket är en enorm förmån för mig som älskar det här!

6. Orken

Utmaningar: Ja du hör, våra dagar är fullspäckade av jobb, skolgång, träningar, matlagning, möten, läxläsning, sociala medier… När finns tid för återhämtning?

Lösningar: Jag minns min sommar som ett bra exempel på skön återhämtning. Utan stress över jobb eller tider att passa, med lugn runtomkring och massor av utomhustid. Det har gett en boost inför vinterhalvåret, precis som andra semesterveckor. Nu under jobb- och skolperioden försöker jag ta med åtminstone små bitar av det.

Promenerar så ofta jag kan från jobbet, vilket tar längre tid men låter stressen rinna av. Jag prioriterar bra mat, sömn och även att ”bara vara” med barnen (experter på att leva i nuet). Att yoga någon gång i veckan, redigera bilder och filmer, skriva, lyssna på musik, se på film och att gå och lägga mig extra tidigt med en bok. Och som jag skrev ovan – att logga ut från sociala medier ibland.


Ikväll börjar den här tjejen i scouterna och hon har även kommit igång i en ny gymnastikgrupp. Kan verka stressigt då även grabbarna har fotbollsträningar varje kväll? Ja, ibland, men vad gör man inte för sina älsklingspersoner? Barnens nu- och framtid har högsta prio för mig och deras känslor smittar av sig

Har du några egna life hacks att lägga till? Vi lever ju alla i olika världar, har olika synvinklar och knep, så det är alltid fint när vi kan dela varandras.

KRAM! /A

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras