FILM: Sidoplanka med hantellyft – suverän för din core, höft, axlar

Du vet dom där små, enkla (för ögat) sakerna som är så suveräna och svåra..

..skrev jag häromdagen på Instagram. Som en sidoplanka med hantellyft t.ex., men där och då syftade jag på den excentriska enbensknäböj du ser på bilden ovan. Att riktigt långsamt sitta ner i en enbensböj så att rumpan nuddar bänken bakom och resa sig igen. En kanske löjlig övning utåt sett, men som gör stor skillnad på sikt. Och det gäller så mycket tänker jag. Som att slita sig från datorn och ta en 5 minuters promenad när hjärnan somnat. Eller säga till någon hur mycket hen betyder för dig, utan att det hänt något speciellt.

Ofta tycker jag även övningar som kräver fullt fokus, aktivitet och balans i hela kroppen – inklusive de inre små musklerna, är svårast. Och väldigt bra, dels för att stilla tankarna och lägga all uppmärksamhet på kroppen, dels att stärka sig inför större saker framöver. En sådan, där du jobbar både med din balans, core, stabiliserande muskler ring höften, samt inre och yttre i axlarna, är denna sidoplanka.

FILM: Sidoplanka med hantellyft – suverän för din core, höft, axlar

  1. Stå i en hög sidoplanka där du antingen har raka ben eller den undre böjt för mer stöd.
  2. Håll stark core och kom upp med höften så att kroppen känns rak.
  3. Rotera en hantel från golvet i ca 180° till utsträckt arm.
  4. Spänn till i baksida axel i övre läget och bromsa på vägen ner.
  5. Upprepa ca 3 x 10 per sida.

Med träning eller inte – önskar dig en riktigt fin fredag. Kram! /A

Fler varianter av sidoplanka

1 kommentar

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras