FILM: 5 utmanande övningar med coreboll

coreboll

Övningar med coreboll..

..är fortfarande lika inne i träningssammanhang. Ok, här UTE på bryggan med mig, men du fattar. Den som uppfann corebollen som redskap lyckades bra och jag använder den ganska ofta, speciellt för att träna just core- och magmusklerna.

Brukar du köra övningar med coreboll? Vilken är din favorit i så fall? Jag hittade en boll i ett förråd sist vi var på Snäckö som jag drog med mig ut på bryggan. Vill gärna vara utomhus så mycket som möjligt när vi är på landet och det var betydligt planare underlag där än på klipporna. Visst med stor risk att bollen rullade i havet, men ett dopp fanns ändå med i min plan.

Här visar jag dig 5 av mina favoriter med coreboll. Om du vill prova dom kan du antingen välja ut ett par eller kör alla övningar i en cirkel. Förslagsvis med 3 x 10 reps/övning och 30-60 sekunders vila mellan varje varv om du kör på cirkelupplägget.

5 utmanande övningar med coreboll

  1. Planka med knäinrullning.
  2. Sittande sidorotation, med benen i eller lyfta för tyngre.
  3. Plankan med sidorotation, knip åt bollen med fötterna och rotera så långt du kan åt varje håll.
  4. Fällkniven.
  5. Planka med små cirklar åt varje håll. Försök behålla en stilla höft.

O.B.S. Filmen är i dubbel hastighet mot verkligheten. Jobba i en takt där du kan bibehålla kontakten med coremusklerna.

Idag är jag INTE på Snäckö, men fredagskänslan rullar med överallt. Önskar dig en härlig dag. Kram! /A

Fler övningar med coreboll

2 kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras