10 sätt ta med dina goda vanor från semestern till vardagen

Anna Lissjanis, Jorm, sjön, sommar 2019

Goda vanor – tycker du det är svårare eller enklare att få in lediga dagar?

Mitt svar är sistnämnda. Jag har småjobbat hela sommaren, men kör inte igång för fullt förrän nästa vecka. Mjukstartar med kickoff idag. SportHälsa– och Vinsider-gänget ska till min chefs landställe för att planera hösten och jag ser fram emot att träffa alla. Samtidigt kommer jag försöka att inte stressa upp mig över kommande arbetsuppgifter och behålla så mycket goda vanor från semestern som möjligt. Det är så lätt att komma tillbaka full av energi och vilja göra ALLT, så brukar det i alla fall vara för mig. Det gäller inte bara på jobbet.

Du som följt bloggen några år kanske känner mina punkter med mina goda vanor, men jag tycker dom är lika aktuella nu. Jag behöver själv påminna mig, just för att behålla den där skönt avslappnade känslan. Du vet, det är ju så mycket enklare att må bra när man är ledig, utan ”måsten” och tider att passa. Mycket av dessa goda vanor går ändå att få in i vardagen, jag förklarar hur jag menar.

10 sätt ta med dina goda vanor från semestern till vardagen

Här har jag listat mina personliga semestervanor och tankar om hur du kan få in dem i ett liv med jobb/skola, eventuella barn, matlagning och allt annat. Sen kan det vara svårt att få in samtliga punkter på en gång, det är inte min mening att stressa upp dig över att stressa ner, haha, men kanske kan du ta efter någon/ett par av punkterna om de känns passande? Eller i alla fall reflektera över dom.

1. Träningsprestation

På semestern: På semestern släpper jag allt prestationstänk och låter semesterfeelingen genomsyra träningen. Tränar för att det är en skön rutin och att jag mår bra av det, precis som att glassa i solen.

I vardagen: Låt ett eller två pass i veckan vara hårda och prestationsinriktade medan fokus i övrig träningspass ligger på att ha kul och för att det är skönt. Alltså om du är målinriktad. Tränar du redan enligt min rena må-bra-filosofi under semestern är det bara att köra vidare.

spinning, anna Lissjanis

2. Träningstid

På semestern: Träningspassen är ofta kortare och inte det mest centrala under dagen för mig under semestern (viktigast är ändå tiden med familjen som är det jag saknar mest under jobb- och skolperioderna). Och ibland slår jag flera flugor och passar på att träna med vänner eller familjen.

I vardagen: Håll hårt i din träningsrutin, även om det inte blir timlånga pass. Se ändå träningstiden som en viktig del i att du blir mer effektiv på jobbet, håller dig frisk, glad och stark. Men var realistisk när du planerar. Hellre två pass som blir av än fyra som ger dig dåligt samvete om de inte hinns med.

3. Vila

På semestern: När jag kommit ner i varv har jag lättare för att slappa. Till och med så att jag kan slumra till en stund mitt på blanka dagen. Det ser jag som ett gott hälsotecken!

I vardagen: Bara 5 minuter gör stor skillnad. Om du har möjlighet – lägg dig i sängen och koppla av när du kommer hem från jobbet/skolan. Jag vet att det kan vara svårt, speciellt om du har barn eller annat som pockar på uppmärksamheten, men kanske dom också kan vara med? Om inte på vardagarna – ge dig extra tid att vila på helgen eller när som du har en chans. Men vila kan också vara en lugn promenad hem efter jobbet eller att luncha med en vän. Prioritera små stunder att koppla av!

anna Lissjanis, barnen, kampementsbadet, goda vanor

4. Stress

På semestern: Jag väljer bort allt som innebär stress. Förutom måltider och dejter med vänner bokade vi inte in en enda hålltid under vår resa. Tider att passa och skynda oss inför har vi nog av här hemma.

I vardagen: Tacka nej till det som ger mer stress i tillvaron och inte leder något bra, ja till det som leder till bättre ekonomi, vänskapstid eller nöje. Men samtidigt – var inte rädd att tacka ja till det som verkligen lockar dig. Allt beror på hur ditt liv ser ut, hur uppbokad du redan är och som sagt – vad det verkligen ger dig.

Över lag är det bra att sänka tempot om du kan. Ofta går saker bara långsammare om du skyndar på, t.ex. när du ska få med dig barnen till saker och ting.

5. Kost

På semestern: I avslappnat tillstånd äter jag framför allt just mer avslappnat. Frossar i mycket grönsaker, ägg, bär, grillmat, frukt och annan näringstät mat, men även det jag bara är sugen på. Jag äter nästan alla måltider ihop med familjen och tar mig tid att sitta ner och njuta längre. Social näring du vet.

I vardagen: Avsätt tid för att laga och äta hälsosam och god mat, åtminstone de flesta dagar. Gör storkok till vilken du enkelt kan variera tillbehör.  Ät i lugn och ro åtminstone en eller ett par av måltiderna varje dag. Och tänk gärna att varje måltid ska innehålla något för din hälsa och något du tycker är gott (vilket kan vara samma sak).

Junior, bada Kampementsbadet

6. Närvaro

På semestern: Jag lever mer i nuet. Planering är bra för att vår vardag med fyra barn ska flyta, men på semestern är det skönt att ta en stund i taget, utan schema eller klocka.

I vardagen: Även om du har mycket att göra, gör en sak i taget. När du är med barnen, på ett möte eller gymmet – stäng av mobilen (eller ignorera den tills du är klar om du måste ha den på). Och med jobb/hushållssysslor – gör klart istället för att påbörja 100 projekt. Är du en sån som får massor av idéer samtidigt – skriv listor och bocka av så att du har koll på allt du håller på med.

släppa stress

7. Skärmfri tid

På semestern: Skärmar kan ju också vara avkopplande, vilket jag tycker det är att blogga. Men den här sommaren har jag äntligen kommit igång med bokläsandet igen också. Så skönt, spännande (beroende på handling såklart) och avkopplande för hjärnan. Nu ska jag verkligen försöka bibehålla den goda vanan, istället för att gå till sängs med mobilen.

I vardagen: Sätt en tajmer hur länge du sitter med mobilen/vid datorn/TVn och ta regelbundna pauser. Och kvällstid är det bra att försöka få in åtminstone 30 minuters skärmfri tid innan du ska sova. Att byta ut mobilen mot en bok är en enkel lösning.

8. Vardagsmotion

På semestern: Mindre jobbtid framför datorn, fyra spralliga barn och nya platser att utforska leder automatiskt till att jag rör mig mer. Vi tar en strandtennismatch här och där, badar, promenerar till olika platser, spelar minigolf, dansar, bestiger fjäll med mera.

I vardagen: Gå/cykla/spring till jobbet om du kan, eller en del av sträckan. Gör det till en grej att gå eller cykla överallt du ska, t.ex. när du bokar möten. Träffas på en plats inom lagom promenadavstånd. Ett annat enkelt sätt att få spontan vardagsrörelse är genom att stanna ute och leka med barnen en stund efter jobb/skola. Eller skaffa hund om du inte redan har en. Det måste ändå vara världens bästa sätt att få regelbunden och kärleksfull promenadtid.

9. Sömn

På semestern: Som ett led av allt ovanstående – mindre stress, mer mat och mindre skärmtid – sover jag bättre.

I vardagen: Sätt upp ett tidsmål, att ”innan kl 22 ska jag vara i säng varje vardag”. Sen kan du ligga och läsa en stund om du har svårt att somna på en gång, men att prioritera din sömn (tiden då du bygger upp både immunförsvar, muskler och humör) har du alltid igen.

anna Lissjanis, hår, snäckö

10. Självkärlek

På semestern: Även det som ett led av allt ovanstående så trivs jag mer med mig själv när allt annat stämmer. Tycker om mitt osminkade ansikte, vindrufsiga hår och min kropp. Vikten känns helt oviktig nuförtiden och jag älskar hur jag MÅR med den här inställningen. En känsla jag tror i sin tur speglas på utsidan.

I vardagen: Fokusera på det du älskar med din kropp. Se det unika och vackra i spegeln, men framför allt – se det vackra du har inom dig. Du måste inte älska ditt utseende, men ditt inre lyser igenom. Det som faktiskt är vad dina närmaste, de som känner dig på riktigt, bryr sig om. Gör gärna som jag  – sluta väga dig! Om du av hälsoskäl behöver siffror finns det i så fall bättre metoder, men vågen kan du slänga. Den gör dig varken lycklig eller klok.

Det här är personliga må-bra-behov jag har, eftersom jag i vardagen har lättare att puscha på mig själv än att ta det lugnt. Du kanske behöver precis tvärtom? Jag är i alla fall så nöjd över mina goda semestervanor från den här sommaren, som jag gärna vill dela med mig av och behålla. Nu gäller det att fortsätta några veckor till, för att verkligen förvandla det från goda vanor under semestertid till rutiner. Är du på?

KRAM! /A

Goda vanor från andra lästips:

1 kommentar

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras