Fördelar med att kliva ur din bekvämlighetszon – och 4 knep för att göra det

spinning Anna Lissjanis

Mentalt och/eller fysiskt – det är nyttiga att kliva ut ur sin bekvämlighetszon ibland!

Som citatet du säkert känner igen: ”Om du vill ha något du inte har måste du göra något du aldrig gjort”. Och om vi alltid undviker det obekväma hindrar vi oss själva från att upptäcka nya saker. Det är ofta utanför vår bekvämlighetszon vi växer som människor, utvecklas, bygger mod och erfarenhet att även ta med till andra delar av livet.

Du kanske tror att jag ger järnet varje träningspass och kör precis det jag behöver, men nej. Endast ca 2 av 10 pass anstränger jag mig över min gräns för det bekväma, om jag ska uppskatta. Övriga kör jag på av ren rutin, övningar och upplägg där jag knappt behöver tänka, vilket är fint på sitt sätt men knappast utvecklar mig fysiskt. Och jag tror det är ganska vanligt för kontrollmänniskor och oss som jobbar med träning. Att välja det trygga och/eller lägga krut på sina kunder än sig själv. Därför är det grymt att då och då ta hjälp av andra, något jag gjort dom senaste dagarna.

spinning, efter Anna Lissjanis

I tisdags gick jag på spinning för 1a gången på säkert… 2 år?! Inte sen sist mitt knä strulade har jag spinnat, mycket eftersom jag inte orkar passa tider och föredrar löpning i varierad utomhusmiljö. Dessutom är det just det där med att släppa kontrollen och kliva över sin bekvämlighetszon – jobbigt!

Att cykla är dock betydligt mer skonsamt mot mitt knä än att springa och fasiken vad skönt det var att komma upp i puls igen. Såklart supertufft eftersom jag är ovan vid träningsformen, men samtidigt bekvämt att få musik och pepp serverat och underbart efteråt. Så småningom hittar jag nog tillbaka till härligheten UNDER själva spinningen också. Det brukar ta ett par gånger, men jag vet av erfarenhet att kroppen till slut själv drar likhetstecken: ösa på med tramporna = endorfiner och glädje!

pt anna Lissjanis safe education

Även igår fick jag hjälp att puscha mina gränser då Jonas tog med mig till sitt jobb på SAFE Education, där jag fick leka PT-kund till två elever. Så himla roligt – OCH svettigt. Kommer ge dig upplägget på ett upplägg och övningar dom körde med mig framöver.

4 tips till dig som vill kliva ur din bekvämlighetszon

1. Hitta ditt varför. Är det konditionen du vill öka? Eller lära dig stå på händer? För att klara ett lopp, bli stark i överkroppen, att känna dig fri eller få energi för dagen? Måla upp din målbild som kommer göra mödan värd.

2. Fokusera på en sak i taget. Det lätt att ta sig vatten över huvudet och vilja klara ALLT, men en sak i taget ger större chans att lyckas. Att både bli stark i marklyft och springa marathon går, men mentalt kan det vara skönt att veta sitt primära mål och se övrigt som en bonus.

3. Planera. ”Ett mål utan en plan är bara en dröm” sägs det. Sant att det lätt blir rörigt och svåröverskådligt att se ett stort mål utan delmål och struktur hur du tar dig dit.

4. Ta hjälp. Speciellt punkten ovan kan vara svår och när det är något jobbigt kan du behöva pusch utifrån. Det kan vara en partner, vän eller professionella yrkesverksamma inom det du strävar mot. Som jag nämnt ovan – hjälp av gruppträningsinstruktörer och PTs ibland är super.

Sen tror jag inte det är bra att ta ut sig till max VARJE träningspass som motionär, men ibland. Om det är inom något du vill utvecklas eller bara för att få den där powerkicken. Jag kommer definitivt fortsätta med spinning och kanske även träna med en PT ibland. Inte bara för att flytta mina gränser, utan för ny inspiration på övningar och upplägg. Det är det roliga med träning tycker jag – man blir aldrig fullärd och det finns så mycket kul att testa.

Kram! /A

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras