Klättra dig stark och smidig på väggarna – 4 övningar

Är tillbaka i stan för att klättra på väggarna.

Jo, men faktiskt gör jag det. Blir lätt rastlös av att bara sitta hemma i en lägenhet, i alla fall så här på sommaren som är = att vara utomhus för mig och full av energi av sköna semesterlunken. Träning är ett sätt att få utlopp för den, liksom att hitta på saker med barnen och ta omvägspromenader för att lyssna på Sommarprat i P1. På väg mot mataffären t.ex.

Jonas jobbar sen ett tag tillbaka, jag med delvis och Hampus är på fotbollsläger, men igår cyklade jag och tvillingarna även till Tekniska Muséet. Ett kul sätt att komma ut och se något annat än parkerna runtomkring eller Kampementsbadet. Där var jag däremot en sväng på morgonen för att just – klättra på väggarna. Bra träning.

Klättra på väggarna – 4 övningar för styrka och smidighet

1. Chins. Dra dig upp eller kliv på något (tegelvägg är perfekt att bokstavligen klättra på) och bromsa din kroppsvikt på vägen ner.

2. Bygg tak. Ja, övningen där du står med så rak rygg du kan och raka ben ut från väggen kallas så. Härifrån kan du även prova att…

3. Öva inför handstående. Lyft ett ben i taget från väggen och hitta säkerheten. Eller flytta händerna närmare vägen och kom högre upp med fötterna. Är du stark och vill bygga axlar kan du även komma ner med huvudet mot golvet i en ”hand stand push-up”. Tungt och bra att ha något mjukt under huvudet där.

4. Stretcha bröstmusklerna, framsida axlar och mjuka upp i bröstryggen. Tänk att du står i hunden (yoga) och kommer in med underarmarna mot väggen. Sjunk ner med överkroppen och känn hur spänningarna släpper i framsidan.

Jag körde även lite annat gott och blandat med redskap jag saknat på våra resor, som skivstång och hantlar. Det är fördelen med semesterträning (för mig = att gå på känsla med begränsad utrustning) – man får nytändning på välutrustade gym. Är det samma sak för dig? Kram! /A

Fler övningstips från Kampangymmet

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras