FILM: Antirotation i par – grym bålövning

bålövning

Antirotation!

Alltså, en bålövning för att kunna motverka en rotation i bålen, som är en typiskt bra förmåga i livet. Det är den som hjälper oss hålla balansen när vi står upp på t-banan, när vi får en knuff i sidan i trängseln på stan eller när du bär tungt med en arm och använder motsatt sida för att jämna ut. Förstår du hur jag menar?

Precis som allt annat du har nytta av i vardagen är antirotation en bra form av bålövning. Dessutom finns det roliga sätt att köra den med en kompis, där ni inte heller behöver några redskap. Alltså perfekt att göra såhär på sommaren, utomhus, på resan eller var ni nu är. Här visar jag ihop med Patrick Rapp:

Antirotation i par – grym bålövning

  1. Håll en stark och stabil core, samt raka, spända armar där du knyter nävarna.
  2. Försök hålla denna position samtidigt som din vän pressar mot händerna i olika riktningar.
  3. Jobba under 45 sekunder innan ni byts av. Upprepa 3 gånger var.

Denna bålövning går även att göra ståendes. Då jobbar du dessutom mer med musklerna kring höften. Om du däremot främst vill träna bålstyrka så rekommenderar jag den sittande varianten.

Kram! /A

Fler filmtips med en och annan bålövning

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras