20 fördelar med konditionsträning

löpning Anna Lissjanis Kvarntjärnsvägen

Låt oss snacka din kropps ”motor”!

Om fördelar med konditionsträning, alltså att stärka pumpen som skickar runt ditt blod i kroppen och är grunden för hela din existens. Genom konditionsträning vårdar vi systemet på allra bästa sätt.

Vad ÄR konditionsträning?

Kondition är kroppens förmåga att ta upp syre i blodet och transportera det till musklerna där det används till energibildning. Förmågan att ta upp syre är direkt kopplad till den fysiska hälsan. Här har jag listat lite av allt positivt du får, vilket kan vara bra att påminna sig om trötta dagar.

20 fördelar med konditionsträning

  1. Rörelsefrihet
  2. Minskad risk för depression
  3. Starkare hjärtmuskel
  4. Bättre sömn
  5. Miljöupplevelse
  6. Energi- och lycka av endorfiner
  7. Bättre aptit
  8. Ökad blodvolym
  9. Lättare vardag
  10. Upptäckarglädje
  11. Mer balanserat kolesterol
  12. Lättillgänglig och billig träning (löpning/gång)
  13. Ökad lungkapacitet och syresättning
  14. Sänkta stressnivåer
  15. Ökat minne och koncentration
  16. Starkare muskler och skelett
  17. Bättre immunförsvar
  18. Mer uthållig
  19. Perfekt prattid med en vän
  20. Bra sightseeing / transport

Ja du ser, det finns en hel del att peppa upp sig med dagar då tröskeln känns hög. Och du måste såklart inte springa, även om det är vad de flesta kanske tänker på som konditionsträning. Att gå raskt i kuperad terräng, simma, cykla, svinga kettlebells, göra burpees m.m. är ju också bra.

kvarntjärnsvägen jorm

Det går visst inte heller att leva på gamla meriter. För ett par dagar sen sprang jag en sväng med betydligt tyngre känsla än vanligt, vilket inte är så konstigt eftersom jag inte lagt lika mycket krut vid löpningen som vanligt. Kondition är färskvara du vet och även som glad hobbymotionär bra att träna regelbundet om man vill behålla sin nivå. Ok med svackor, de är övergående och det är då jag laddar upp med bevisade fördelar, tills den självklara längtan är tillbaka. Dessutom går det relativt snabbt att träna upp sin kondition.

lop kvarntjärnsvägen jorm Anna Lissjanis

Dagsform spelar såklart också in. Nu när jag sovit gott ett par nätter och även vilat mentalt har jag en helt annan energi. Igår sprang jag min traditionella tur upp för Kvarntjärnsvägen med (förhållandevis) lätta steg och nästan så att jag flög utför på hemvägen. Älskar den där lilla skogsvägen, där min kärlek till löpning föddes för ca 30 år sen.

Hur jobbar du med dina tankar för att öka motivationen? Preppar du också med fördelar med konditionsträning eller kanske speciella rundor? Kram! /A

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras