6 konkreta sätt hur du kan undvika psykisk ohälsa

Kan vi undvika psykisk ohälsa utan tabletter?

Ja, det är något som Anders Hansen, läkare och författare, noterat. Vid möten med sina patienter såg han en röd tråd, att dom som fått rådet att börja motionera aldrig kom tillbaka. Och vid vidare forskning och studier av hur våra hjärnor fungerar har han hittat fler viktiga aspekter för att undvika psykisk ohälsa, något som många lider av i onödan.

Anders Hansens upptäckter har lett till boken ”Skärmhjärnan: hur en hjärna i osynk med sin tid kan göra oss stressade deprimerade och ångestfyllda.” En bok helt rätt i tiden.

– Att vi pratar öppet om psykiska problem räddar liv och minskar lidande, säger Anders. Vi är inte skapta för att vara konstant lyckliga, men kan vi göra något åt vår/andra människors ohälsa ska vi såklart göra det. Jag håller med (som här och här).

Nu när barnen är tillbaka från Mallorca blir det inte lika många Sommarprat i P1 för min del, men andra må-bra-faktorer. Och jag har ändå hunnit med en hel del bra avsnitt, bl.a. Anders Hansens. Det rekommenderar jag starkt, men om du inte har möjlighet att lyssna har jag sammanfattat några av punkterna här:

Konkreta knep för att undvika psykisk ohälsa

  1. Ta minst 10 000 steg om dagen.
  2. Utsätt dig för ”lagom” med stress och prioritera återhämtning.
  3. Var noga med att sova minst 7 timmar per natt.
  4. Använd en gammeldags väckarklocka, för bara närvaron av mobilen i sovrummet riskerar störa sömnen.
  5. Sätt begränsningar i hur mycket tid du ska lägga på digitala hjälpmedel.
  6. Prioritera dina relationer, att träffa familj och vänner ansikte mot ansikte.

– Allt detta ger ett extra lager mentalt underhudsfett som skyddar mot stress, oro och nedstämdhet, menar Anders Hansen. Och kom ihåg att det är de små förändringar som du kan hålla fast vid under lång tid som ofta är bäst. Dessutom, som Anders också var noga att få med – sök hjälp om du mår riktigt dåligt. Professionell, en vän eller prata med en anhörig. Ensam är sällan stark, se punkt 6.

Jag reagerade främst på hur viktiga våra möten öga mot öga med andra människor är för hälsan. Egentligen självklart när jag tänker på hur bra jag själv mår av tid med alla mina vänner och familjen, men intressant att få det förklarat. Och att minska på skärmtiden, vilket frigör tid för mer sömn, rörelse och relationer, är också något jag tar med mig.

I morgon lämnar vi Stockholm och reser upp till mina föräldrar i Jorm. Jonas och Hampus ska till Gothiacuppen i Göteborg och kommer senare. Jag ser verkligen fram emot lugnet i fjällvärlden, att återse mina nära och ett par veckor med mindre skärmtid. Inte utesluta, men minska, vilket brukar ske automatiskt när vi hänger ihop.

Kram! /A

2 kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras