Så kan du släppa stress och press inför sommaren – 10 tips

släppa stress

Att kunna lämna ”duktighetsnisse” på jobbet när du är ledig och bli kvitt den rastlösa känslan i kroppen. Släppa stress och prestationspress.

Det skrivs mycket om hur du bibehåller motivationen och fortsätter att träna under semestern, men desto mindre om svårigheten att släppa stress och slappna av, något jag vet att många tycker är svårt. Hur är det med dig?

Jag har alltid haft svårt för det. Alltid varit den ”duktiga flickan”, mellanbarnet som förknippat beröm med duglighet, som medlar och vill vara alla till lags. Tragiskt, men svårt att komma ifrån. Omedvetna tankar om att det krävs en prestation för att duga som människa – både inför dig själv och anda. En känsla som kan vara svår att bli av med även på semestern då jag är ledig.

När vi var i Åre är ett typiskt exempel. Jag vaknade tidigt med ett ryck och tankar att ”jag borde gå upp för att hinna jobba lite innan familjen vaknar. Och träna..”. Men här på Mallis har jag sovit längre och längre för varje dag och även vilat en stund mitt på dagen. Insett att jag behöver det med.

Tränar gör jag ofta, för det finns inget bättre än att bryta av lediga dagar med rörelse och även det sänker stressen i kroppen, men det måste inte ske speciella tider eller vara hårda pass. Vissa dagar har jag bara gått en promenad eller simmat, andra har jag mycket energi och springer eller kör ett pass med min medhavda SlingTrainer, men utan någon förbestämd plan. Varannan dag kondition, varannan styrka är mitt vanliga upplägg som jag vanligtvis rullar på, men kroppen visar vägen hur intensivt det blir. Igår var behovet HELVILA, från både sociala medier och träning. Jag slumrade till och från hela dagen i skuggan av en palm och idag är jag mitt energiska jag igen.

Axlarna börjar sjunka, men hjärnan är svårare att koppla bort. Som bloggare jobbar du konstant med tankar på nya inlägg, idéer poppar upp och lusten att skriva kommer. Dessutom har jag ju även SportHälsa att uppdatera en vecka till, därefter förinställer jag inlägg och jobbar max en dag i veckan. Just det digitala är en ännu större utmaning för mig än att släppa prestationskraven över min träning.

släppa stress

Det är ett faktum att stressrelaterade sjukdomar som digital stress blir allt vanligare. Jag försöker därför medvetet undvika mobil och kamera ibland för att kunna leva mer i nuet. Inte alltid lätt, att föreviga speciella upplevelse vill jag gärna och att bläddra i Instagramflödet är avkopplande ibland och jag vill gärna visa dig som följer mig allt, men viktigt att även kunna låta bli. Speciellt om man är i riskzonen till att vara beroende.

Till dig med samma utmaningar och behov inför sommaren gör jag en favorit i repris med min lista tips. Att plocka bland som kanske kan hjälpa dig att släppa din inre stress. 10 tänkesätt och handlingar jag själv använder mig av för att övertyga min inre prestationsprinsessa om att avkoppling och vila är bra grejer.

Så kan du släppa stress och press inför sommaren – 10 tips

1. Tänk kroppen som din kompis som du älskar. Vad behöver den för att må bra? Både fysiskt och psykiskt.

2. Tänk långsiktigt! Visst kommer det kännas bra att riva loss ett intervallpass, men om du är stressad mentalt kanske fysisk stress (vilket hård träning är) inte är det bästa. Se en period med lugnare träning och mer vila som uppladdning inför hösten. Då kommer du har stor nytta av en utvilad kropp och hjärna, speciellt om du vill prestera och utvecklas.

3. Planera och håll dig till begränsat antal prestationspass. Kan låta motsägelsefullt att ”släppa stress och prestationskrav, men ändå planera för dem”. Detta gäller dock dig som inte vill lägga ner all tuff träning, som har prestationsmål och som mår bra av utmaningar. Genom att planera in att köra ”max ett intervallpass och ett tungt styrkepass i veckan” kan du fokusera på njutning övriga pass.

4. Lämna mobil och kamera hemma. Visst är det kul med semesterbilder, men det är lätt att gå in i rollen av ”utomstående betraktare” med kameran i högst hugg. Att försvinna in i en fantasivärld istället för att vara här och nu. Begränsa fotandet till speciella högtider och tillfällen du vill föreviga.

5. Tänk på att ”du lever bara en gång” (vad vi vet). Klyschigt, men sant och vi har ingen aning om vad som händer i morgon. Därför en tanke vi kan behöva upprepa för oss själva. Att varje ögonblick är unikt och speciellt. Att du inte blir lyckligare av att sträva efter ”perfekt struktur”.

6. Avsätt tid för vila. Om du har barn och en partner – turas om att ta en halvtimme i solstolen, precis som ni gör för att få träningstid.

7. Strunta i klockan – både vid träning och i övrigt. Om du inte har tider att passa eller småbarn som måste ha mat på bestämda tider förstås. Låt hunger och lust styra dagarna så mycket som möjligt. Gäller även VAD du ska äta och träna. Om möjligt – gå mycket på känsla.

8. Gällande träningen – sätt upp små, tidsbestämda mål som är lättare att nå än stora, som känns mer jobbiga och stressiga än triggande. Frågan är ju varför du har ditt mål? För dig själv eller andra? Du kanske inte har någon nytta av att springa milen på 45 minuter för att orka leka med barnen eller gå till jobbet?

9. Avsätt tid för det som stressar men du inte kan stänga av helt. Som jobbmall om du har jour, Facebook och annat. Ta en timme på kvällen, kolla igenom flödet, svara på mail och publicera själv – logga sen ut.

10. Jämför dig inte! Du är unik och grym som du är, behöver inte visa upp några magrutor eller bjuda på barbeque för att vara älskad. Om du inte mår bra av det. Utgå alltid från dig själv, dina personliga behov och den livsstil som får dig och de du bryr dig om att må bra. Inspireras av andra, men tänk på att ingen är bra på allt. De ”fantastiska sommarbilder” du får se är bara en liten liten del av helheten.

Mästare på rörelseglädje, att leva i nuet och vara stolt över sig själv. Stanna så för evigt! ♥

När du gör dina val – tänk VARFÖR? Företag och rubriker försöker hjärntvätta oss ”därför” (ex. ”chips för optimalt fredagsmys”, ”ny tröja för att du ska vara fin”, ”Superjuice för optimal frukost” o.s.v.) men du måste tänka på vad som får just DIG att må bra? Som en av er läsare skrev så bra:

”Semester för mig ska vara vilsamt och njutbart – därför har vi väldigt lite inplanerat och umgås mest med familjen och närmsta släkten. Kortare dagsutflykter men främst av allt – tid att umgås plus att kunna göra sånt där som inte blir på samma sätt i vardagen: träna i lugn och ro, laga mat i lugn och ro, baka, och läsa. Årets mål är att klämma minst 3 böcker.”

En bra målsättning tycker jag för oss som har svårt att slappna av, men som alltid – vad vi behöver är individuellt. Vissa behöver en vänlig spark i baken, andra mer vila. Vad behöver du? Kram! /A

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras