Min rullande träning på rutin

träning Anna Lissjanis

Min egen träning DÅ?

Jag kan förstå om du undrar, eftersom den tidigare varit mitt främsta fokus här i bloggen och jag inte visar dig lika mycket från den nu. Men jag kör på med min träning på rutin, som en rullande må-bra-vana. Inte lika mycket eller målinriktat som för några år sen, men tillräcklig för att bibehålla den min önskade nivå och få energi till allt annat.

Min träning är viktig för mig, men inte viktigast, vilket automatiskt lett till att jag inte skrivit så mycket om den på sistone. Andra saker har känts så mycket större att prata med dig om. Jag tränar för att leva, lever inte för att träna. Och nu har jag fått extra många påminnelser om vad som betyder mest, samtidigt som jag inte längre tar ut mina känslor på kroppen vilket var fallet förr. Istället försöker jag vara extra snäll mot den.

träning Anna Lissjanis Milla Åkerlund

Nu har vi mellanlandat i Stockholm innan vidare resmål och träningen följer med. I Åre körde jag styrka med överkroppsfokus ihop med Milla en morgon..

träning Anna Lissjanis

..och två dagar löpbandslöpning med lättare styrka- och rörlighetsträning efteråt. Mitt knä känns ok, men fortfarande stelt i vissa lägen, så det är bra att hålla i rehabövningarna.

träning Anna Lissjanis

Träning på rutin

Generellt är varannan dag styrketräning, varannan kondition eller yoga min träning på rutin. Som rullar på utan att jag ens tänker på det, men där intensitet och fokus varierar beroende på mina mål och livet.

Min prestationsförmåga pendlar också upp och ner med allt övrigt. Extra mycket den senaste tiden p.g.a. sömnbrist av sorg, jobb och nervositet, men insikten om detta och erfarenhet av att det är en period hjälper mig släppa all press. Att inte jämföra med gamla resultat och tänka att ”precis det här är bäst för mig”. Kan låta flummigt, men träningen blir ju aldrig bättre än den som är formad efter ditt liv just nu.

Tillbaka i stan blir jag automatiskt mer prestationsinriktad än när jag reser runt, men jag tränar ändå snäppet lugnare än normalt för tillfället. Min lägsta nivå är förmodligen hög i jämförelse med ”medelmotionären” efter alla år, men för mig blir det i alla fall en nedtrappning.

Hur ser din träning ut? Rullar den på eller planerar du vecka för vecka? Och hur tränar du nu på sommaren? Min sommarträning ser fortfarande ut mycket som 2016, men mjukare just nu som sagt.

Kram! /A

Fler lästips på tema träning efter livet

10 kommentarer
  1. jag har tappat lusten just nu…. har varit fokuserad på löp o styrka hela våren o det känns som om jag inte får resultat, så klart är ju måendet det viktiga men just nu känns det tungt.. har lagt ner o tänker rörelse istl.. min 30min varje dag, så kommer det väl tillbaka… Har ju en tjejmil inplanerad o hade verkligen velat orka springa hela..

      1. Haha glädje.. har sprungit 1år o var så förbannad på att folk inte flyttade på sig att min puls låg på max hela tiden…

  2. Haft en längre stressig period på mitt jobb, så mycket att jag bröt ihop förra veckan på jobbet. Vaknade mitt i natten och bara grät, grät på jobbet men klarade veckan ut….Ja du hör hur det låter. ”Jag klarade veckan” Nu ligger jag här hemma och mår ganska dåligt. Idag är det en vecka sen jag tränade eller gjorde någon som helst rörelse. Allt blir en ond cirkel för jag vet att träning gör mig gott både för knoppen och själen. Men jag ser fram emot semestern väldigt mycket då det ska bli träning och rörelse precis när jag vill. Att börja med lite styrketräning med min man är målet denna semestern 🙂
    Tack för en fin blogg 🙂

    1. Cecilia – låter som att du behöver en ordentlig paus från allt som stressar dig och jag är säker på att du kommer igång med träningen snart igen. Ta hand om dig och hoppas du får en riktig skön sommar att vila upp dig på nu! KRAM

  3. Min sommarträning är också lugnare än terminstid. Ofrivilligt. Jag har alla tre barnen (1, 6, 9 år) hemma hela sommaren, behöver jobba (hemifrån) och är glad om jag får till två pass i veckan (annars kör jag kanske 4-5 pass, 20-60 min). Bara styrka för mig. Dessutom mår jag inget vidare av värme, så även det bidrar till mindre träningstid. Och simma – nej tack, det gjorde jag tillräckligt när jag var ung, tycker nu att det är förskräckligt långtråkigt!

    1. Josefine – jag förstår att det är svårt när du är själv med alla barnen. Bra att du kan hålla igång annars istället och se sommaren som tid för återhämtning. Vet att det inte är helt enkelt om man älskar att träna, men sänk ribban och kör det du kan.

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras