Bra benövning i par – med varning för träningsvärk

Så här kan också en dag på jobbet se ut.

När vi filmade övningar till SportHälsas övningsbank vid Gärdets utegym för ett tag sen, där jag fick vara försökskanin vid en riktigt bra benövning. En lårcurl man kör i par som är både kul, effektiv och jobbig. Ja, du ser ju mitt ansiktsuttryck.

Du som brukar köra magliggande lårcurl i maskin på gymmet känner säkert igen övningen, även om det är en kompis som agerar motstånd här. Alltså smidig att köra i par var som helst, t.ex. utomhus som vi gör.

En annan skillnad mot gymmaskinen är att du jobbar mer excentriskt (bromsar motståndet) än koncentriskt (lyfter/drar motståndet). Den typen av träning orsakar ofta en ännu större skada i muskeln än att jobba koncentriskt (lyfta/dra motståndet), vilket är syftet om du vill bli starkare. Att bryta ner för att du sen ska byggas upp ännu mer under återhämtningen med mat och vila. Du kan därför få mycket träningsvärk, min höll i sig i över en vecka – och i bara ett ben som Patrick körde med mig. Kom alltså ihåg att träna båda benen lika mycket.

Bra benövning i par – lårcurl meden vän

  1. Du som tränar ska ligga på mage och din kompis sitta på dig för att hålla emot. Börja gärna med det svagare benet om ni vet vilket det är, för att göra lika många repetitioner med båda.
  2. Pressa benet mot rumpan, samtidigt som kompisen pressar emot åt andra hållet. Det ska kännas jobbigt, men inte omöjligt, så den som agerar motstånd får anpassa trycket så att farten på benet är jämn.
  3. När den som tränar sträck ut benet pressar kompisen emot lite mindre.
  4. Upprepa med högre, men jämnt, motstånd på vägen upp med benet. Förslagsvis 10 x 3 per ben.

Lycka till om du provar övningar och hoppas du får en härlig dag! ♥/A

Fler filmer där du hittar en och annan bra benövning

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras