Mentala marathonpeppen – 6 målbilder inför ditt lopp

Att utsätta sig för såpass stor prövning som Stockholm Marathon – och klara den!

STORT. Svårt att beskriva känslan, men varje gång ( 3 ) har jag varit helt hög av endorfiner, otroligt nöjd, byggt på med ytterligare positiva målbilder och ödmjuk inför livet. Samtidigt lite chockad över att kroppen verkligen klarar av utmaningar som denna. En ”jag-klarar-fasiken-ALLT”-känsla som varar långt framöver.

Känner du igen dig, om du gjort något liknande? Är du en av alla tusentals som ska springa Stockholm Marathon i morgon? Själv har jag fortfarande kvar lite av känslan efter Nattvasan och mycket från Stockholm Marathon kommer garanterat tillbaka av bara ljuden utanför hemmet i morgon. Helikoptrar i luften och folk med nummerlapp överallt.

”Ta alltid ut lyckan i förskott. Det värsta som kan hända är att du varit glad i onödan”

..är ett tänkvärt citat jag vill skicka med dig som ska springa ihop med andra mentala målbilder. Precis som att det inte funkar att plugga för nära inpå ett prov (i alla fall för mig), tror jag på att behålla din tänkta taktik, men positiva bilder hinner du fortfarande måla upp på näthinnan. Jag kommer alltså inte med några sista-minuten-tips som kan stressa mer än göra nytta. Istället gör jag en throw back till några av mina egna långlopp, där jag plockat ut det bästa. Som när jag når mållinjen och känslor som gjort mödan värd x 1000. Det är DETTA jag tycker du ska ta med din inför morgondagens, eller framtida, lopp.

6 mentala målbilder inför ditt lopp


» 8°, storm och störtregn – mitt Stockholm Marathon 2012

Inte för en sekund höll regnet uppe och ibland blåste det så att jag höll på att ramla. Men kroppsligt stämde allt! Benen nästan svävade fram första milen, magen funkade perfekt (stannade bara och kissade en gång) och jag hade gott om energi hela loppet.

Efter 3 mil kom smärtan i låren, men energin var långt ifrån slut och med ”bara” 12 km kvar sköt jag undan tankarna på det onda och focuserade på publiken. Jag var nära till tårar – underbara människor som tagit sig ut i rusket för att heja på oss galningar. Och plötsligt närmade sig Stadion, benen sprang av sig själva och jag var i MÅL!


» Fun run vid Stockholm Halvmarathon 2013

Ladda gott – run for fun! Min vinnande förberedelse fysiskt och som mental tanke inför löplopp, och som funkade klockrent vid gårdagens DN Stockholm Halvmarathon också. Ja, plus ett par timmars träning och ett par lopps erfarenhet i bagaget och på tävlingsdagen koffein, adrenalin och sjukt hög stämning.

» Lidingöloppet och därmed En Svensk Klassiker 2013

Sammanfattningsvis – du klarar betydligt mer än du tror. Vägen är långt ifrån plogad och rak så du kommer både gråta och ge upp ett par gånger, men ger du inte upp lovar jag att du lär dig massor om nya sporter och dig själv. Både hur du funkar fysiskt och mentalt. Följ dina drömmar!


» Solskenshistorien från Helsingborg Marathon 2014

Springa Marathon är kanske inget jag skulle vilja göra VARJE dag, men lopp över lag är alltid extra stämningsfulla, som löpfest i gemensam trupp och det känns lyxigt att springa vid ett bra arrangemang. Mitt lopp började med inlämning av överdragskläder och lätt uppvärmningsjogg ihop med Kenth. Sen kom vi ifrån varandra vid sista Bajamaj-besöket, men att hänga på hans snabba fötter var ändå inget jag tänkt försöka…

» Inställd Marathon, men vinnare ändå 2016

När munnen säger en sak, fast du egentligen tänker att ”nej, det är skit! Jag orkar inte..”. För om du berättar hur du EGENTLIGEN mår skulle tårarna komma, ridån rasa och det har du verkligen inte tid med. Jag har väl hintat om min stress endel i tidigare blogginlägg. Att jag ”har fullt upp med skolan, projekt, bloggen, event, resor och barnen”, men nu har det blivit så tydligt.

Mer för oss som inte har något inplanerat lopp eller dig som är tvungen att ställa in morgondagens. Och de sista orden (om du klickar dig in och läser) gäller ALLA ♥

Stockholm Marathon 2018

» Stockholm Marathon 2018 – hetta, illamående och urstyrka

Jag klarade det! Utan skador så när som på trötta muskler och är ännu mer övertygad om att löpning är min ”grej”. Och tusentals andras. Som bygger ben och pannben, ger en otrolig gemenskap vid lopp som dessa och plockar fram den starka urmänniskan i oss.

När det var som jobbigast och jag gick flera sträckor tänkte jag ”att springa Marathon är som att föda barn. Svintufft och bitvis plågsamt, men glömt dagen efter och då vill man göra det igen. Men den här gången glömmer jag inte lika snabbt. Det här är kanske min sista Mara någonsin…”. Idag känner jag precis som de första raderna. Såklart jag vill göra om det inom sin tid, fast om jag får önska – en mix mellan kylan 2012 och hettan 2018.

Hoppas mina utvalda godbitar kan ge dig positiva, mentala målbilder av olika slag. STORT LYCKA TILL i helgen alla lopplöpare! 

P.S. För dig som har ett tag kvar tills ditt lopp kan det däremot vara användbart med tips på träning och andra fysiska förberedelser. Här hittar du mina bästa tips inför loppet. D.S.

7 kommentarer
      1. Nej det där med bebis får vänta ett tag till 😉 Väntar till nästa höst så kroppen får vänja sig vid träning igen. Inne på första 3 månadersperioden med träning utan att få problem med skador igen. Första gången på 11 år! Haft problem med skada sedan jag höll på med hästar så valde att sikta på 10 km och öka träningen successivt till nästa höst. Vill springa HBG marathon som mitt första maraton nämligen 🙂

        1. Cherie – aj då, tråkigt! Hoppas du får ordning på skadorna & kan springa. Helsingborg Marathon är ett fint lopp 🙂

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras