FILM: Träna rumpa och lår med kroppsvikt – 4 effektiva övningar

Fredag bästa du!

Som vanligt med en film, även om den här är nästan ett år gammal. Eftersom jag just nu jobbar mot en deadline med andra filmer och även lägger upp film på SportHälsa fick det bli en från arkivet. Tror ändå inte du har sett den här filmen i bloggen och att träna rumpa och lår är ju alltid lika aktuellt. Kroppens största muskelgrupper, som vi använder extremt mycket både vid olika idrotter och det dagliga livet.

Det här är en av filmerna jag gjort tillsammans med företaget Lev o Dröm till Postkodlotteriet, hur du kan träna rumpa och lår med kroppsvikt. Som du säkert känner till krävs ju inga tunga redskap för att få stärkande träning. Här visar jag dig några smidiga övningar du kan göra var som helst.

Träna rumpa och lår med kroppsvikt – 4 effektiva övningar

  1. Djupa knäböj – gärna till en riktmärke. Pressa ut knäna åt sidorna och håll en upprätt hållning.
  2. Enbensknäböj med bakre benet högt – eftersträva att gå så djupt ner att bakre knät nuddar i marken. Tänk att belastningen ska vara på främre hälen.
  3. Höftlyft med sidosteg – pressa upp höften och håll den där. Vandra ut och in med små steg. Spänn rumpan hela tid.
  4. Knäböj med korsat bakre ben – håll belastningen på främre benet och korsa med det bakre. Spänn rumpan och tänk stolt bröst.

Upplägg: Kör 10 repetitioner av varje övning/per ben i 3 varv för ett komplett underkroppspass. Vila någon minut mellan varje varv.

Önskar dig en fin fredag. Kram! /A

P.S. Vill du ha fler övningstips och tankar kring att träna rumpa och lår? Här hittar du samlade länkar till blogginlägg under åren och här samlade filmer på YouTube. D.S.

4 kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras