FILM: Starka och skadefria knän med utfallsklockan – steg i 4 riktningar

Snart fredag kompis!

Vilket innebär film här i bloggen, men den här gången lite i förväg och ihop med coach Patrick Rapp. Kanske du känner igen honom som en annan i bloggteamet här på SportHälsa? Om inte, in och läs bloggen och följ på Instagram. Patrick är en fantastiskt duktig tränare och då menar jag inte bara kunskapsmässigt. Han är både ödmjuk, ser till kundens bästa, rolig att umgås med och bra på att förklara så att alla förstår. Detta är i alla fall egenskaper jag önskar hos en coach.

I tisdags filmade Derin, Patrick och jag en massa bra övningar som du kommer kunna ta del av på sajten, men även här på bloggen. Eftersom jag har så mycket i huvudet just nu och är det svårt att få nya filmidéer, därför är jag tacksam för Patricks grymma tips.

Här visar vi en kanonbra utfallskombination som ger dig starka, skadefria knän och ben. Gör dig tålig inför löpningen och livet. Du vet – ibland kliver du fram, ibland åt sidan och så vidare, ofta oförberett. Därför är det bra att träna dig i olika riktningar. Patrick visar och jag gör mitt bästa för att hänga med, haha!

Starka och skadefria knän med utfallsklockan – steg i 4 riktningar

  1. Kliv framåt.
  2. Kliv åt sidan, med böjt yttre ben.
  3. Kliv snett bakåt.
  4. Korsat steg.

Tänk på att:

  1. Ena foten alltid är kvar i marken och andra är benet du klivet med åt 4 håll.
  2. Fäst gärna blicken på en stilla punkt och håll en stark och stabil core, vilket ger bättre hållning och balans.
  3. Upprepa lika många gånger för varje ben, förslagsvis 3 x 12 steg för varje sida.

KRAM! /A

P.S. Kombinera gärna med denna multiövning för höft, knä och rumpa. D.S.

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras