Rädd att du jobbar för mycket? 6 riktlinjer för din hälsostatus

Har du en bakgrund med utbrändhet, utmattning eller annan typ av psykisk ohälsa?

Är du rädd för att hamna där igen, om belastningen är hög en period? Så kände jag en tid. Eftersom jag har en förmåga att överskatta min egen tålighet och trycka undan känslorna när det är hektiskt. Samtidigt går det inte att gå runt och vara rädd hela tiden. Jag älskar att förverkliga projekt och mycket av det jag jobbar med. Och istället för att oroa mig ”om jag tagit på mig för mycket” låter jag kroppen guida. Den är en fantastisk kompass om vi lyssnar.

6 tydliga riktlinjer för din hälsostatus

  1. Sömnen. Svårt att somna eller vaknar du tidigt utan att kunna somna om?
  2. Fokus. Kan du koncentrera dig på en sak i taget eller fladdrar tankarna iväg på annat?
  3. Träningen. Blir du allt starkare, håller samma nivå eller svagare?
  4. Humöret. Jämt eller okontrollerat omväxlande?
  5. Menstruationen. Om tjej. Och inte gravid. Regelbunden, oregelbunden eller inte alls?
  6. Förmågan att slappna av. Kan du se en film utan att göra 10 andra saker samtidigt?

Jag är ingen psykolog eller doktor, men dina svar kan säkert ge dig en riktlinje om du bör bromsa eller har en ok belastning. Om svaren är ”ja” på frågornas första del behöver du inte oroa dig om det är lite hektiskt.

Våren är intensiv för många av oss, men samtidigt full av förväntan? Om du hört uttrycket positiv stress förstår du vad jag menar. Och stress över huvud taget är ju inte farligt när det följs av återhämtning. Det är inte många veckor kvar till semestern som jag kommer spendera mycket där du ser på bilden – i Jämtlandsfjällen. Där om någonstans kan jag varva ner och tills dess svävar jag gärna på jobbkickarna. Jag kan i alla fall slappna av utifrån min kropps barometer, för alla punkter ovan funkar just nu.

Mycket (och roligt) jobb

Nu närmar sig helgen med Workout Åre som jag är med på ett hörn och planerar. Största jobbet har Brian och Peter gjort, men några bitar har jag lagt. Delar på ansvar för sociala medier och kommer även jobba på plats. Leda min ”Morgonrutin 30” och ”Mudmania” ihop med Brian, samt fixa med allt som behövs för att eventet ska flyta. Jag längtar. Som med alla stora projekt är det som en lång graviditet, där jag ser fram emot förlossningen. Förmodligen inte helt smärtfri, men med en skapelse att vara kär i och stolt över, haha.

I tisdags var jag och SportHälsa-kollegorna bjudna på ett lunchevent med Garmin. Senaste sportklockorna presenterades och Lisa Norden berättade om hur hon använder tekniken vid sin träning. Sen fick vi prova varsin klocka under 2 km njutjogg längs Djurgårdskanalen innan wrap och statistikanalys. Roligt och intressant att se hur tekniken utvecklas, nätverka, samt umgås med kollegorna utanför kontorets väggar.

Det fick jag även göra igår, då vi plåtade sommarens sportmode till sajten. Lovar att visa dig resultatet framöver, men här får du i alla fall en liten inblick bakom kulisserna. Ännu ett exempel på roligheter på jobbet, även om det var minst sagt ISKALLT. Och då stod jag ändå bakom kameran med tjock jacka på. Desto coolare var Brian och Åsa i sina små sommarshorts. Helt fantastiska!

Som du förstår är modelljobbet inte alltid så glamoröst och inte heller för oss runtomkring. Det ligger mycket annat bakom de härliga bilderna, som koordination av kläder, modeller, fotograf etc. Hjärnan går ofta på högvarv, vilket kan vara uttröttande och jag var som helt tom igår kväll. Samtidigt lycklig.

Jobbnjuteri

Några exempel på hur omväxlande mitt jobb är, vilket jag älskar. Alla inspirerande möten med olika människor i branschen, det kreativa och att ämnet alltid kretsar kring något så kul som träning. För att inte tala om mina kollegor. Jag och Derin skrattar dagligen och delar även jobbigheter med varandra.

Chefredaktör? Träningsentreprenör? Jag vet inte, titel kan kvitta så länge roligheter som dessa ingår. Uppgifter jag bara kunde drömma om när jag sommarjobbade med att värma kablar i min pappas verkstad som barn. Kan vara där jag fick min drivkraft till att hitta ett jobb som inte känns som jobb. Där jag måste checka av kroppens tydliga riktlinjer för att inte jobba för mycket.

Jobb av egen lust eller utifrån din chefs förväntningar – ta hand om dig. Kram! /A

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras