Effektiv träning utan redskap – 5 kroppsviktspass

Hej bästa du!

Ok att det blivit lite kyligare igen, men det finns också kläder. Eller ditt eget vardagsrum. Vad jag vill komma till är träning utan redskap, ute eller inomhus. Jag kör betydligt mer kroppsviktsövningar under semestertid eller resor och det närmar sig nu. Och för dig som tränar hemma eller utomhus ännu oftare kanske mina förslag kan komma till användning? Här har jag samlat ihop 5 kroppsviktspass att hämta idéer från.

Effektiv träning utan redskap – 5 kroppsviktspass

1. Löpstyrka i gröngräset. 5 övningar du hittar här.

2. Magträningspass – 5 övningar 

  1. Sidoplanka med armrotation
  2. Planka med armbågsgång
  3. Magsaxen
  4. Bencykling
  5. Planka med diagonalt benindrag

3. Sex övningar för rumpa och lår utan redskap. Se hela passet med rörliga GIF-animationer här.

4. Två triset med kroppsvikt

Att köra övningar i triset innebär att du gör 3 övningar direkt efter varandra utan vila. Sen en paus på 1-3 minuter innan du upprepar alla 3 övningarna igen, förslagsvis 3 varv för varje triset.

Upplägg med förslagsvis 10 reps per övning:

  •  Triset 1 x 3: Push-ups (på knä, fötter eller med benen högt enl. filmen) + bulgarian split squat + dips (med fötterna i golvet för lättare version)
  • Triset 2 x 3: Overhead squat + höftlyft (med ett lyft ben eller lättare – på två ben) + benindrag (rakt fram – åt sidan – rakt – åt andra sidan o.s.v.)

core säteslyft

5. Core – lätt till svår med 7 övningar. Du hittar dem här.

Kram och härlig träning! /A

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras