FILM: Träna i utegym – 8 övningar för överkroppen

Hej från en dag förra veckan!

Så här varmt är det INTE idag, vintern har kommit tillbaka en sväng och jag gillar det. Bryter gärna av med några inomhusdagar, då jag kan jobba och pyssla på utan att längta ut konstant. Är det samma hos dig?

När bilden och filmen gjordes var det däremot riktig sommarvärme här i Stockholm, då jag ville varken gå in eller träna ensam. Jag frågade om barnen ville följa med mig till utegymmet och halva barnaskaran sa ja. Hampus provade några övningar för att sen springa två varv runt Gärdet där han själv tog tid med mobilen. Jonna hängde med mig hela tiden och testade lite här och där. Dessutom hade vi med oss mackor och juice, så det blev kombinerad träningstid med picknick. Mysigt.

Att kunna träna i utegym är verkligen en lyxig förmån för oss som har möjlighet. Gratis och går i princip att köra precis allt som på ett välutrustat gym. Kanske mer med fantasi. Och har du med dig ett gummiband + en kompis får du ännu fler övningsalternativ. Är du ruskigt stark kanske stockarna inte räcker till, men Jonna visar hur ni kan göra. Eller tvärtom, ifall du tycker dom är för tunga och behöver lite hjälp.

Som vanligt är tempot uppskruvat i filmen för att passa Instagrams maxlängd på 1 minut. Så försök inte köra lika snabbt som oss, utan ta det i din takt om du testar.

Träna i utegym – 8 övningar för överkroppen

  1. Latsdrag (med kompishjälp)
  2. Pull-ups – så många du orkar, sen excentriska
  3. Ryggresningar
  4. Räckhäv
  5. Rodd (med extra kompisvikt)
  6. Smala armhävningar
  7. Enarmsaxeldrag med gummiband – lika många per sida
  8. Situps

Förslag på upplägg: Välj ut några av dessa övningar, kanske att kombinera med en promenad eller löptur? Eller kör 1-3 set med 8-12 repetitioner på alla.

KRAM och hoppas du får en fantastisk fredag – ute eller inomhus! /A

Fler övningstips för dig som vill träna i utegym

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras