Veckans träningsdagbok och helgen ur mobilen #70

”Rötterna blir starka när det blåser..”

..börjar låten ”Genesarets sjö” med Markus Krunegård. Så bra och jag kunde inte låta bli att prova på vägen mot min lördagsyoga. Hela helgen har det blåst hårt över Stockholm och gårdagen bjöd på typiskt aprilväder med snöblandat regn. Nja, jag kan inte bestämma mig om jag är kompis med storstadsvåren eller inte. Njuter av solen, men vaknar alldeles för tidigt om mornarna av ljuset och tycker det är allmänt fult förutom blommorna. Antar att vissa av oss behöver längre tid på oss att ställa om, men det blir ju alltid bra till slut. Och mina rötter är i alla fall starka.

Veckans träningsdagbok och plan

Det var länge sen jag summerade min träning för att ge dig en inblick. Ja, jag skriver inte träningsdagbok någon annan stans heller, men det rullar på av rutin och utifrån allt annat inplanerat. Men ibland är det kul med en översikt tycker jag. Nu har jag tränat tung styrketräning i 2 veckor, både roligt och har gett resultat. Det var länge sen jag låg på 110 kg i marklyft, klarade viktade chins och dips. Löpningen är desto mer kämpig, men det känns ok när mitt fokus är på styrka. Och explosiviteten är det ändå inget fel på, för jag är lika snabb i mina korta intervaller som tidigare, bara att det går lite tyngre haha. Så här såg förra veckans träning ut och min plan för kommande, som vanligt ristad i snö:

  • Måndag: styrka, fokus underkropp (men med basövningar, så hela kroppen aktiveras) + 1 tabataomgång på löpbandet √
  • Tisdag: styrka fokus bröst, axlar, biceps (men med basövningar som ex. dips och chins/helkroppsövningar) √
  • Onsdag: vila √
  • Torsdag: styrka fokus rygg, baksida axlar, triceps (men med basövningar som ex. pull-ups och push-ups/helkroppsövningar) √
  • Fredag: löpbandsintervaller, 10 x 1-minutersintervaller med 30 sek ståvila mellan varje. Kort pass på totalt 25 minuter.√
  • Lördag: yoga √
  • Söndag: löpning √

Kommande vecka blir liknande om inget händer, men med lättare vikter vid min styrketräning. Jag brukar köra ett upplägg i 2-3 veckor innan jag byter (mer om träningsperiodisering här).

Mina tankar bakom:

  1. Mål: 1. Vara all roundtränad för livet (ex. skidåkning med barnen, oplanerade äventyr och vardagssysslor). 2. Bibehålla- och långsiktigt bygga styrka och muskler, hålla mig skadefri. 2. Bibehålla kondition och löpteknik för uthållighet i vardagen och att kunna njuta av en löptur utan att ”dö”. 3. Hålla mig någorlunda rörlig, vilket är viktigt för både nr 1 och 2. 4. För fåfängan, vilket jag inte behöver tänka på utan får på köpet av 1, 2, 3.
  2. Veckomål: 2-3 konditionspass, 3 styrkepass, 1 yogapass, 1 vilodag.
  3. Varför? 1. Kul- och må-bra-faktorn – jag älskar att träna olika saker. 2. Funktionen – för att det stärker mig inför livet och tar mig mot mina mål. 3. Balansen – genom att planera ser jag till att träna olika funktioner och även få min vilodag och tid för lugnare pass.

Helgen ur mobilen #70

  • Vackert vårväder var det i början av helgen, för mig räknat från onsdag. Och visst blir man glad av de små blommorna som lyser upp?
  • Styrketräningen går bra. I torsdags körde jag veckans sista tunga pass och nu blir det bra att återhämta mig med en lättare period.
  • Sushi åt jag både till fredagslunch och söndagsmiddag i olika former. Min favoritmat alla gånger när vi handlar hem.
  • Löpbandsintervaller startade som sagt min fredag. Jag passar ofta på när jag har lite tidspress på mig. Och nu, efter 3 korta pass i år, känns det inte alls lika svårt mentalt med löpband längre.
  • Myskvällar. För oss är det viktigt att få en stunds avkoppling på kvällen. Ibland tittar vi på serier på tv och ibland mest snackar vi.
  • Yoga. Det var ett par helger sen, men den här gången passade det att jag gick på lördagsyogan kl 9. Som vanligt lika skönt och välbehövligt.
  • Laserdoom var Junior och fotbollslagets lördagsnöje, samtidigt som vi föräldrar hade möte. Jonna fick också följa med och båda tyckte det var jättekul. Kom ut helt svettiga och glada, sen tog vi bussen hem. Även det ett äventyr för två som mest går, cyklar eller åker bil.
  • Fotbollscuper var helgens stora grej. Hampus hade det både lördag och söndag, Junior söndag förmiddag och Hugo söndag eftermiddag. Ja du hör – vi har sällan långtråkigt på helgerna. Jonas är grym som kör barnen hit och dit, medan jag ofta tar hand saker och barn som är kvar hemma.

Det var min helg i det stora hela. Hur har din varit? Som vanligt får du gärna berätta i en kommentar.

Önskar jag dig en fin ny vecka. Kram! /A

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras