Mållös och meningsfull träning

Ok.

Nattvasan är över. Inga fler Marathon på Gärdet eller snöduschar på Stockholms Stadion och jag har inga fler lopp i sikte för tillfället. Känns bra. Du har kanske hört talas om att många idrottare drabbas av depression när hen uppnått sitt mål, men den här gången tycker jag bara det är skönt. Jag har sett loppet som ett spännande äventyr, aldrig som något livsviktigt som därmed lett till oro eller ångest. Det har bara varit kul och triggande, men ändå är det lyxigt att pausa den målinriktade träningen ett tag. Att gå helt på känsla igen, med min invanda rutin i ryggen.

Mållös och meningsfull träning som flyter…

Det gick inte över en natt, men under åren har jag hittat mina träningsformer att älska. Som flyter på utan att jag behöver ägna energi på att fundera. En variation mellan styrketräning, konditionsträning, andning- och rörlighetsträning som kan verka väldigt uppstyrd, men nej. Jag skriver inte ens ner min veckoplan eller planerar passen i förväg längre, till skillnad mot förr då jag t.o.m. skrev upp vikterna i en träningsdagbok. Inget är fel enligt mig, men tror det blir så för de flesta motionärer till slut. Att rutinerna bara rullar på.

Behöver du ha ett mål med din träning för att hålla igång och upprätthålla din motivation? Eller är det mer ett övergripande syfte som gör att du tränar? Det är så här jag menar att skillnaden är:

  • Mål: Är mätbara och tidsbestämda. Innebär avgränsningar, att du måste välja bort andra saker.
  • Syfte: Behöver inte vara mätbart. Mer en vision, anledning till att du gör saker.

Jag har alltid ett grundläggande syfte: att känna mig fri och stark, både under träningen-, efter- och på sikt. Mycket för att hänga med tjejen på bilden och hennes bröder. Att få energi inför dagen och att kroppen ska hålla för ett långt liv. Det spelar ingen roll om det är vid skidåkning, löpning, styrketräning eller annat. Kan låta torrt och tråkigt, jag älskar äventyr och utmaningar, men det ena utesluter inte det andra. Medan träningen med mitt syfte i ryggrad rullar på, kryddar jag med spännande mål ibland. Får se vad det blir härnäst, men först ska jag försöka njuta av nöjdheten efter Nattvasan ett tag till.

Slutsats av detta?

Sätt gärna mål – det är motiviationshöjande, spännande och utvecklande, men tänk inte att du blir lyckligare när du är framme. Kanske starkare och snabbare av all träning, men på sikt är det förmågan att ta till vara nuet, vardagsguldet, som är nyckeln. Klyschigt som tusan, men resan är målet.

Kram! /A

Fler lästips om mål:

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras