FILM: Morgongympa i cirkel – 9 övningar för styrka och rörlighet

morgongympa

Godmorgon goding!

Det är dags för film här i bloggen igen. Den här gången morgongympa i cirkel som jag körde i början av veckan här i Tandådalen och tyckte var så skönt att jag vill visa dig med. Som jag nämnt tidigare har jag ofta svårt att motivera mig till att träna hemma, men har såpass mycket goda erfarenheter inlagrat i benmärken att jag ändå kör om inga allternativ finns. Och det är ju aldrig för sent att skapa sig nya, goda vanor. Hemmaträning har ju så många fördelar och kan ge dig precis samma utveckling som på gymmet med lite fantasi och smarta redskap, om det är ditt mål.

För mig är det som vanligt den fantastiska känslan och underhållsträning jag är ute efter på semestern. Nu inför Nattvasan också att mjuka upp stelheter med rörlighetsträning. Det var tanken bakom upplägget i veckans träningsfilm – ett pass som ger både kraft från styrketräning med kroppsvikt och gummiband, samt smidighet från övningar inspirerade från yogan. Ett perfekt sätt att scanna av kroppen på morgonen och ge den extra mycket stretch eller mer stabilitet beroende på vad den behöver.

Jag filmade först hela mitt pass med mobilen, men såg sen att jag kapat halva mig så att det blev för otydligt. Därför fick det bli ett 5e varv av övningarna med riktiga kameran, varför jag var lite trött när jag skulle visa, haha. Och som vanligt är filmen i uppsnabbat tempo, så ta det lugnt och kör i din takt.

Morgongympa i cirkel – 9 övningar för styrka och rörlighet

  1. Uppvärmning med aktivering av musklerna i axlar och bröstrygg x 15
  2. Push-ups från tung till allt lättare tills du gjort 12
  3. Trebent hund med rakt- och diagonalt benindrag x 4 per ben
  4. Huksittande
  5. Smala push-ups från tung till allt lättare tills du gjort 10
  6. Hög rodd med gummiband x 12
  7. Sidoplanka med armrotation x 10 per sida
  8. Hunden med sidovridning åt varje håll
  9. Axelrotation med gummiband x 12

Upplägg: Kör alla övningar direkt efter varandra med korta pauser vid behov. Upprepa 2-4 varv beroende på tid och energi, eller plocka enstaka övningar du gillar.

Själv tränar jag INTE nu på morgonen och även igår vilade jag från all träning utom lek i backen med barnen. Ikväll är det dags för Nattvasan och (natt)fjärilar börjar komma i magen. Det ska bli ruskigt spännande, framför allt att se hur min kropp reagerar på utmaningen nattetid och hur jag och Jonas lyckas teama de 9 milen. Du kommer få veta.

KRAM och hoppas du får en fin dag! /A

1 kommentar

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras