FILM: Teknik vid draken – veckans övningsfilm

Draken!

När du vill träna din balans, rörlighet, stabilitet och styrka för core, lår, höfter och rumpa i ett. Du har säkert sett mig köra den i flera träningsprogram tidigare med olika redskap? En toppenövning för alla, inte minst dig som springer eller som mig – åker skidor, samt för att förebygga skador inför annat i livet.
Det här klippet var det några veckor sen jag spelade in, men passar bra att lägga upp nu när jag inte hinner klippa ihop en längre film. Och jag tänker att vilken teknik vid draken som är bra att sikta på kan ju bra att känna till? Alla kroppar och nivåer är olika, så jag tänker ”hellre än perfekt”, men häftigt när du riktigt känner övningens syfte i kroppen med hjälp av riktlinjer.
Det fina med superövningar som draken, där du får träning för i princip hela kroppen, är också att du inte behöver köra så många olika. Dessutom är det här en övning du kan variera beroende på var du är och vilka redskap som finns tillgängliga. Som du ser använder jag en viktplatta, men du kan lika gärna köra med en sten, hantlar, kettlebell eller vad du har i närheten.

Teknik vid draken

  1. Hitta balansen på ett ben, med eller utan yttre belastning.
  2. Fäll i höften med ett rakt bakre ben och vikten ner mot marken. Fokus på stöd av bålspänning, att spänna rumpan och att hålla höften parallell.
  3. Tänk dig längd i hela kroppen, som att någon drar dig i bakre foten och toppen av huvudet så att du blir riktigt lång.
  4. Jobba dynamiskt med att fälla tills kroppen är parallell med golvet och att komma upp till stående med hjälp av musklerna i rumpan och baksida lår.

Upplägg: Upprepa förslagsvis 10 gånger x 3 per ben.
Anledningen till att jag kör veckans träningsfilm en torsdag istället för traditionell fredagsfys kommer du se i morgon. Och kanske kan det vara bra att få träningstips dagen innan istället? Om det är en övning du vill skriva in i programmet tills i morgon? Eller en annan dag. Oavsett – önskar dig en toppentorsdag! /A

1 kommentar

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras