Hur du väljer träningsform efter kroppens längtan – 3 ex.

Brukar du träna enligt en plan eller vad du känner att kroppen längtar efter?

Enligt hjärnas kunskap om fakta eller mot hur du vill må? Gör du en träningsplanering inför varje vecka eller tar dagarna som de kommer? Eller som mig – lite av varje? Jag tänker nämligen att du inte måste välja det ena eller det andra, utan att du kan ha en plan ”ristad i snö” och lätt forma om efter dagens lust. Samtidigt finns det säkert dom som behöver ha lite mer struktur för att träningen ska bli av. Elitidrottare förstås, men även motionärer som inte prioriterar träningen annars, eller helt enkelt gillar att följa en plan. Oavsett kan det vara bra att använda olika träningsformer efter ditt behov och hur du vill må. Så här väljer jag.

Hur du väljer träningsform efter kroppens längtan – 3 exempel

YOGA.

När jag känner mig stel och sinnet är flyktigt. När tankarna fladdrar, jag känner mig rastlös och osäker. På mattan släpper spänningarna, onödiga tankar får sväva iväg och jag får tillfälle att rent fysiskt ge kroppen en kram. När gör du det annars liksom? Yogan gör mig mjuk, lugn och kärleksfull.

STYRKETRÄNING.

När jag behöver fokusera och stabilisera. Dagar jag känner mig liten och behöver extra glöd till självförtroendet. Japp, även en släng till fåfängan, för aldrig känner jag mig så snygg som under/efter ett styrkepass. Men framför allt får jag en jädrans powerkänsla som både ger mig styrka till vardagslivet och mina övriga träningsformer.

SKIDÅKNING / LÖPNING.

När jag behöver luft, energi och egentid. Svettas, snora, känna pulsen och vinden i ansiktet. Slippa speglar, brus och trängsel. Få space i hjärnan. Aldrig blir jag så klartänkt och effektiv som efter ett utomhuspass. Sprudlande glad.

Sen måste jag som de flesta andra ofta välja träningsform efter vad som funkar med familjelivet, jobbet, gymmets gruppträningsschema o.s.v. Och jag har en ”tränarhjärna” som efter 19 år i branschen lärt sig ett mönster av att tänka funktionellt, alltså vad som är bäst rent fysiskt. Det behöver inte alls vara vad känslan säger, men ofta är det så för mig. Jag tror antingen du kan skapa en längtan i kroppen genom att jobba in rutiner, eller starta med känslan och utifrån den får rutinerna.

Hur funkar det för dig? Förstår om det inte är något du tänkt på, men jag tror att en kroppens längtan efter olika rörelseformer är det allra bästa för livslång träningsglädje. Tänk gärna efter nästa gång du tränar. Även om du har ett specifikt mål finns det säkert även en känsla du ser fram emot just där?

Idag är det sistnämnda jag längtar efter – skidåkning. Att svettas, snora, känna pulsen och vinden i ansikten. Men som vanligt startar dagen med kaffe, skriva lite till dig och strax väcka barnen med pussar och kramar. Efter frukost promenerar vi till skolan, jag joggar hem, svirar om till pjäxor och springer ner med skidorna till spåret för att glida runt några varv innan jobbet framför datorn. Vardagslyx.

Stor kram! /A

6 kommentarer
  1. Hej!
    Bra tips om träning – nu en trendfråga 🙂 : vad är det för jacka du har på skidbilden? Ser ut som stoppning fram men elastiskt bak?

    1. Kul att du gillar dem Nina! Och ja, den är lätt med fodring, men ändå luftig längs sidorna/under ärmarna. Perfekt för kyliga löp- och skidturer! Märket är SOC / Stadium.

  2. Jag undrar en sak varför har man alltid ont i benhinnorna jag tränar ej. Utan får ont i de när jag går ute bara o måste stanna för det gör så ont sen känns det i flera dagar. Jag kan ej springa ens för benen blir så tunga. Haft så flera år. O det sticker o molande värk i benen på dagen o kvällen tänkte om du har tips för att det ska gå över hur jag ska göra. Jag är 165 o 57kg så e inte övervikt. O varit hos doktorn men får ingen vidare hjälp mvh Linda ❤️Men tänkte om man ska stretcha benen för få de starkare. Det var en dag att jag vaknade bara o hade försämrad kondis

    1. Hej Linda! Jag har också haft ont i benhinnorna när jag var yngre och sprang mycket i för dåliga skor. Så jag tror dels det är av ovana, att du ska öka dina promenader successivt, men även se över vad du har för skor. Gå gärna till en butik där de kan ge råd och tipsa om skor som passar för just dig och dina aktiviteter. Sen kan det säkert vara skönt att stretcha för ökad cirkulation. Svarade på en läsarfråga med samma problem som du för många år sen som du kan läsa här: http://annalissjanis.sporthalsa.se/2011/03/09/benhinneinflamation/

      Hoppas det ger med sig. KRAM! <3

  3. Jag tränade redskapsgynmastik som ung men tvingades sluta som 13 åring då jag inte var tillräcklig bra. Det är 33 år sedan och jag längtar fortfarande efter den träningen. Jag har autism och de motoriska störningarna försvinner inte med åldern. Jag och min sjukgymnast på habiliteringen ska börja med att lära mig kullerbytta igen och för första gången är sjukgymnastik roligt.
    Finns det information var hur man börjar som vuxen? Vad kommer lämpligen efter kullerbytta, ovanstående?
    Vill gärna träna på bom också,

    1. Hej Anna! Vad glad jag blir att du hittat en rolig träningsform. Och jag vet att just GT Vikingarna har grupper för vuxna, men inte hur det ser ut i andra klubbar. Jag rekommenderar att du ringer till den som ligger i närheten av där du bor. All lycka till. KRAM!

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras