Träningslistan – 14 frågor om mina träningsrutiner

Att hela tiden utvecklas och lära mig nya saker är bland det bästa jag vet, så en av sakerna är att jag köpt mig är nätkursen Social Brand Lab. Det är en kurs för dig som vill bygga ditt personligt varumärke, som influencer eller företagare, skapad av Linda Hörnfeldt. Jag har känt Linda i många år, från början genom min syster. Vi har gjort roligheter ihop och jag har även tagit hjälp av henne som bloggcoach under åren – och nu alltså igen.

Eftersom jag har mycket annat jobb tar jag mig långsamt framåt i kursens moduler, men det är alltid bättre att påbörja saker man vill än att inte göra något alls tänker jag. Och även om jag både bloggat i snart 10 år och gått en yrkesutbildning inom sociala medier finns alltid nytt att lära. Jag får hela tiden nya insikter och verktyg, samt har även hittar nya inspiratörer att följa som också är med på kursen. Så roligt! En av dem är Sandra och hos henne hittade jag en träningslista jag tyckte var rolig. Här i min version.

Träningslistan – 14 frågor om mina träningsrutiner

1. Vad har jag i öronen när jag tränar?
Jag lyssnar för det mesta på musik från Spotify. Ofta rätt lugn musik, Svensk melankolisk pop, även när jag tränar tungt. Det sänker pulsen, gör mig avslappnad inombords och ger kraft till musklerna. Och när jag tränar långa lågintensiva pass, som längdskidåkning eller promenader, lyssnar jag gärna på olika podcasts.

2. I min träningsväska?
Några saker ligger alltid i min väska, vilket är hänglås, en bar inför hungernöd, penna, dragremmar, borste med hårsnodd och vattenflaska. Sen varierar jag skor, men på gymmet kör jag nästan alltid i mina Merrell med tunn Vibram-sula. Plånboken är också alltid med, liksom kamera och mobil om jag vill passa på att samla content.

3. Favoritmuskel?
Axlarna, helt klart. För att de lätta och roliga att träna, samt att de är oerhört praktiska och mäktiga. Och ryggen, eller kroppens bak- och insida över lag, eftersom jag av erfarenhet vet vilken nytta jag har av att vara stark här.

4. Mål med min träning? 
Mitt långsiktiga mål är att vara stark och fri att göra vad jag känner för här i livet, utan skador eller andra begränsningar. Men det är sällan något jag tänker på när jag går till gymmet eller ger mig ut i spåret, då är det känslan som lockar. Att få space i skallen, känna välbehaget av kontrasten anspänning – vila. Ibland att njuta av miljön, eller köra riktigt hårt och känna mig maximalt levande av svett, puls och endorfiner. Jag har alltid en plan, men den ändras ofta beroende på lust och dagsform. Läs mer om min träningsfilosofi här.

5. Favoritövning?
Dips. Och marklyft. Båda två är powerövningar som både ger mig bra helkroppsstyrka fysiskt och en jädrans powerkänsla mentalt.

6. Mina inspirationskällor?
Oj, de kommer från så många olika. Jag snappar ofta upp saker från andra på gymmet, personer jag följer på Instagram och mina vänner. Sällan att ett helt program någon kör passar mig, men en övning eller tanke här och där, bl.a. från Betty, SaraErik, Lofsan och Madde. Och från olika utbildningar, event, poddar och böcker jag läser.

7. Då mår jag som bäst?
Vid min träning just nu – under mina längdturer! Jag har ju skrivit om det förut, vilken energi jag känner i kroppen och lugn i själen. Samma sak vid min och Jonnas måndagsgymnastik, när hon sprudlar av glädje på samma sätt som jag gör vid min träning. Då känner jag att jag lyckats förmedla det jag vill till henne gällande träning.

8. Favoritkonditionsträning?
Löpning och längdskidåkning, helt klart. Båda träningsformarna ger mig såna frihetskänslor och kraft från naturen.

9. Favoritidrott?
Längdskidåkning säger jag här med. Jag har provat massor under min barndom – slalom, löpning, innebandy, brottning, gymnastik, bordtennis…  Men jag har alltid föredragit ensamidrotter ute i naturen och är mer uthållig än explosiv, så längdskidåkning har alltid varit en favorit.

10. Favoritmellis?
Jag är dålig på mellanmål, äter hellre stor frukost, lunch och middag. Men de gånger jag äter mellanmål gillar jag ägg, bär, nötter, bars, keso, fröknäcke med ost m.m.

11. När tränar jag allra helst?
Morgonen. Det går på rutin att dra på träningskläderna direkt på morgonen och ge mig av i samband med att jag lämnar barnen eller på väg till jobbet. Det är enklast att få in träningen där, plus att jag får så mycket energi och glädje med mig hela resten av dagen. Dessutom vill jag vara hemma hos familjen om kvällarna. Det är heligt för mig.

12. Favoritlivsmedel?
Lax, ägg, kaffe, bladspenat, choklad, ost av olika slag, sötpotatis, aubergine, kokosolja, blåbär. Och mjöl till mitt te. (Men om bara ETT säger jag ägg).

13. Detta tränar jag allra helst i?
Mjuka och formbara tights, linne och sport-bh med plats för hela bröstkorgen. På sommaren shorts, alltid, med långa kompressionsstrumpor när jag springer. Och utomhus nu på vintern mössa, varma vantar och strumpor, samt rörliga överdragskläder som stänger ute kylan men andas.

14. Hur ser en perfekt träningsvecka ut?
Svår fråga. Perfekt beror på allt annat jag gör i livet, så svaret blir den träning som matchar detta. När jag lyckas få in pass som ger energi och gärna i varierande former. Något hårt, mjukt, svettigt – olika känslor jag behöver för just den veckan. Det avgörs såklart även av vilken miljö jag befinner mig i och familjens agenda.

En perfekt träningsvecka just nu består av mjukstart i måndags med rörlighetsträning efter söndagens långa längdpass. Igår ett styrkepass och idag en kortare skidtur. Resten av veckan tar jag som den kommer, men ett till styrkepass, yoga och längdåkning är i alla fall min ambition att lägga till.

Det var min träningslista, tack för inspirationen Sandra! Jag skickar den vidare till Derin och Sofia. Och du som läser, kopiera den gärna och skriv i en kommentar om du gör din egen version. Vore kul att höra om hur dina träningsrutiner ser ut. Kram! /A

5 kommentarer
    1. Du inspirerar, så klart jag vill tipsa om dig! Och tack för ditt stöd. Jag tänker att allt har sin tid och just nu behöver jag – och mina barn, det här. KRAM!

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras