5 hälsofördelar med kallbad

På årets sista dag – livets första kallbad!

Eller närmare bestämt isvaksbad. Du har säkert följt 2018s stora trend med kallbad i olika sammanhang? Det har jag med, utan att skapa möjligheten att ta ett, förrän igår.
Min bror har en mysig liten stuga nere vid Jormsjön, inklusive bastu. Hela julen har han och vänner bastat och doppat sig i en upphackad isvak, vilket verkat härligt. Är det något jag blivit bättre på under förra året är det att bada, såpass att jag kan längta efter det. Till och med tanken på att chocka kroppen i isvatten kändes kittlade, så att jag omöjligt kunde låta bli att göra det.

Före. Syster Mia härmar en tjej på Instagram, som stod i bikini och putade med rumpan. Ganska likt, haha. Och innan dess hade vi värmt upp oss ordentligt i den vedeldade bastun, samt försett oss med skor och mössa – de mest utsatta kroppsdelarna för kylan. Sen skuttade vi ner till sjön..


Under: ”Det är lika bra att göra det fort..” sa jag, men doppade fötterna och fick ta sats ett par gånger innan doppet. ISKALLT, men faktiskt inte så farligt som jag föreställt mig. Direkt efter kom Mia, hennes man Thomas och bror Jonas..


..som är van och cool. Andra Jonasen ville varken basta eller bada, men stod för dokumentationen.

Efter: Vi bastade, hoppade i en gång till, bastade och kastade oss i snön. Modet stiger för varje gång tillsammans med suget efter den sköna känslan du får. Det här gör jag gärna mer av 2019!

Utmaningen, känslan, traditionen.. – men vad mer har gjort det så trendigt i hälsosammanhang? Jag har kollat upp för dig som är nyfiken.

5 hälsofördelar med kallbad

  1. Endorfinkick. Precis om vid träning – när du gör det utsätter du kroppen för stress (även som en kort kallchock) utlöses endorfiner som får oss att må bra.
  2. Pigghet. När kroppens nerver känner kylan börjar ditt hjärta slå snabbare och stimulerar snabbare andning. Kalla bad sätter därmed igång kroppen och minskar trötthet.
  3. Minskar spänningar. Många idrottare tar en kalldusch eller ett kallt bad efter sin träning för att lindra muskelsmärta och snabba upp återhämtningsprocessen. De antiinflammatoriska effekterna hjälper till att göra lederna avslappnade samtidigt som smärtor lindras. När venerna dras ihop elimineras gifter från blodomloppet, vilket minskar inflammation i vävnaderna.
  4. Ökar kroppens hälsosamma, bruna fett. Din kropp innehåller två typer av fett: vitt fett och brunt fett. Vitt fett är det som byggs upp om du äter för mycket och undviker fysisk aktivitet. Brunt fett är istället ”bra fett”, som genererar värme i kroppen och hjälper den att minska närvaron av vitt fett. Kalla bad aktivera produktionen av brunt fett, vilket är positivt.
  5. Mental boost. Kylan lär sätta igång hjärnan, minska depression och andra negativa känslor. Detta eftersom det kalla vattnet stimulerar utsöndringen av noradrenalin i hjärnan – en effekt som associeras med minskning av kemikalier som kan orsaka dåligt humör. Dessutom ger ju alla slags utmaningar du klarar av en kick till självförtroendet.

Bra för alla? Nej:

– Personer som är hjärtsjuka eller har rejält högt blodtryck utan att få behandling för det bör avstå. Diabetiker bör också vara lite försiktiga och helst ha badskor på sig eftersom det finns en ökad risk att göra illa sig i fötterna då de blir lite domnade av kylan, säger Tiina Enqvist, sjuksköterska i Skellefteå och året runt-badare.

Har du badat kallbad? Om ja – vad tyckte du?

KRAM och hoppas du fått en fin start på året! /A

Fakta: stegforhalsa.se

5 kommentarer
  1. Vi badar isvak/kallbad i sjön ofta ofta och jag älskar det! Jag är dock en badkruka i övrigt, på sommaren, lite märkligt!!
    Kallbaden ger verkligen en kick! Det är det första som är värst, för om man hoppar i flera gånger efteråt så känns det inte alls så kallt utan är riktigt riktigt gött!! Tycker det känns i hela kroppen att det är nyttigt o det är ofta mitt syfte med badet!

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras