Årsrevy av mitt 2018 – och tankar inför 2019

Vi är inne på finalen av 2018!

Näst sista dagen närmare bestämt. Kan du fatta att ännu ett helt år har gått? Jag blir som vanligt nostalgisk och tänker tillbaka på allt som hänt. Alla upplevelser, framsteg, bakslag och insikter. På det häftiga med att vi har ett nytt, oskrivet år i livsboken framför oss. Att fylla med precis det vi vill, såklart under viss bearbetsningstid. ”Lev i nuet” och ”älta inte det gamla” sägs det, men jag tror det är bra att göra så ibland. Att stanna upp och få en överblick över det du har. Vad du åstadkommit, vad som varit bra och mindre bra. För att förstå vad du vill ha mer av under nästa år, eller mindre. Vad vill du förändra och vad du vill behålla från 2018?
Om 2016 var året då jag avslutade mycket och 2017 året då mycket påbörjades var 2018 ett att ”vila i det som är”. Alla omställningar kräver energi, så att låta allt ha sin gång är inte heller fel i perioder. Så här har mitt senaste år sett ut på olika plan.

Årsrevy av mitt 2018 och tankar inför 2019

Träningen

Från att alltid varit extremt målinriktad har jag behövt en tid att låta träningen vara en paus från detta. Jag går igång på utmaningar, älskar att puscha mig själv mot nya mål, men prioriterar hälsa och en hållbar livsstil högre. Och för att fortsätta älska att träna i kombination till familj, jobb och annat så måste jag helt enkelt prioritera välmående före prestation.
Jag har både sprungit lopp, tränat tung styrketräning, åkt skidor och tagit upp yogan som en regelbunden vana, men utan konkreta mål och press. Träningen är viktig för mig, men inte viktigast. Och den insikten har både varit en sorg och lättnad. Sorg över att mitt tidigare mest meningsfulla tappat i rang, men där jag ändå fått behålla kul- och må-bra-faktorn. Något kroppen också visat att den gillar och som är en mer hållbar strategi för framtiden, men ändå upplevelserik.
mål med löpningen
Löpning. Årets största idrottsprestation var ett hett Stockholm Marathon. Utan tidsmål, men med en fantastisk powerkänsla att jag tog mig i mål, precis som vid övriga lopp. Jag sprang Tjejmilen 21KStafesten för UNICEF, vanliga Tjejmilen och Lidingöloppet 2018. Samtliga av olika distans och samtliga häftiga på sitt sätt.

Styrketräningen var min sköna bubbla att vila hjärnan och jobba med kroppen. Inga viktrekord, men skadefri och tillräckligt stark för det jag vill. Kanske låter märkligt, men faktiskt min bästa typ av meditation.
Yoga Mountain Festival
Yogan blev mer regelbunden med minst ett pass i veckan. Veckans rörelsenjutning, en stund att landa och djupandas. Dessutom några nya upplevelser, som SUP-yoga vid

Skidor på både längden och utför var ändå årets bästa träning ändå. Kravlös rörelse med magiska naturupplevelser och gemenskap med familjen i backen. Älskar verkligen att alla barnen tycker det är lika kul som mig att åka slalom. Och på längden – meditativt, samtidigt som det är grym träning rent fysiskt.
Träningsplan inför 2019: Jag har landat i en nöjdhet över min variation och att låta träningen vara en mental paus. Vilket som sagt inte behöver betyda upplevelse- och framstegslös. Inför 2019 kommer jag behålla samma inställning, för jag mår bäst så, men är alltid öppen för nya träningsformer, upplevelser och mål – utan stressande press. Näst ut Nattvasan, men andra kittlande utmaningar är också välkomna, så länge de matchar övrigt i livet.
Dessutom är barnen med i min plan såklart. Med skidåkning, som fortsatt tränare vid Jonnas gymnastik, kring grabbarnas fotboll och annan typ av rörelse ihop.

Karriären

2018 fortsatte jag som chefredaktör på webbtidningen SportHälsa. Första året var tufft och jag jobbade nästan jämt, något som jag insett med lite distans. Under året har jag kommit in i min roll, taggat ner och omvandlat min yrkesroll för mer frihet och fritid. Jag hade fortfarande huvudansvaret för vad som publiceras på sajten, men större hjälp av externa skribenter och kunde sitta hemma i tystnaden vissa dagar. Det gjorde stor skillnad för min ork och återhämtning.
Det bästa med jobbet har ändå varit omväxlingen, att ena dagen arrangera event, andra mest skriva och tredje leka träningsmodell.
Karriärsplan inför 2019: Jag är en rastlös själ, som både trivs med det jag har och mår bra av förändring. Jag kommer skriva mer om detta framöver, men en ny jobbstrategi är på gång.

Sociala medier

Bloggen har levt kvar på United Influencers plattform. Min ”bebis”, mötespunkt med dig som läser, en plats för min kreativa ådra och att ventilera mina tankar. Dessutom har endel jobbuppdrag trillat in även här vilket är roligt. Jag trivs med att sköta min egen business, även om den fått komma i andra hand p.g.a. mitt andra jobb och ett fullmatat familjeliv.
Populära blogginlägg 2018:

Bloggplan inför 2019: Precis som mitt övriga yrke – förändring är på gång, men bloggen kommer leva kvar.

Min YouTube-kanal har jag också fortsatt med. Precis som med bloggen en kreativ hobby, eftersom jag tycker det är så roligt att redigera filmer, men mycket av erfarenheten och materialet kan jag ta med i mitt jobb på SportHälsa.
Populära filmer 2017:


På Instagram och Instagram Stories kör jag också mitt eget race med bilder och filmer av det jag gillar. Och som jag tänker att fler gör. Här är nio av mina mest gillade bilder från 2018. Sammanfattningsvis gillar du som följer mig:

  • Att bli berörd. Som på Hugo och änglasyskonens födelsedag, när jag skrev om att förlora ett (eller som för oss 2) barn och komma vidare..
  • Att hänga med på häftiga löpupplevelser och starka känslor däromkring. Som ett hett Stockholm Marathon, Lidingöloppet 30k och spring i ösregn.
  • När jag krossar fördomar. Om föräldralivets begränsningar, om kroppen och att anpassa sig till vad andra tycker.
  • När jag delar känslostarka födelsedagar. Barnens och min egen som nybliven 40-taggare.
  • Budskap om att se ljuset i mörkret. Tröstande ord till dig som har det tufft och att se lyckan i det du faktiskt har.

kom igång
Rörelseglädjepodden ihop med Terese är årets roliga tillskott bland mina sociala medier. Jag är så glad att hon frågade om jag ville vara med och sprida vårt gemensamma hjärteämne. Och under hösten har det bilvit hela 10 avsnitt, samtliga hittar du här tillsammans med Terese tidigare.
Sociala medieplan inför 2019: Jag kommer fortsätta som tidigare och inte bara med mina egna kanaler. Att få en del av min inkomst av min passion är målet, men inte utan att tappa glöden.

Resor

Frisk & Stark Familj har rest med Apollo för sista gången, till familjära Mythos Beach. Vi har varit 2 vändor till Lindvallen, 2 gånger till Snäckö och hela 4 vändor till Jorm. Dessutom var jag och Jonna på en oförglömlig resa med Reima till Finska Lappland.
Resplan inför 2019: Fler med Frisk & Stark Familj kommer, men här i Sverige. Och annars har vi faktiskt inte så mycket inplanerat än, förutom stående resor till Jorm och grabbarnas fotbollscuper i sommar.

Event

Tillsammans med SportHälsa har jag arrangerat flera blogg- och läsarevent och själv har jag också gått på endel. Även om jag gillar den digitala världen är det de personliga mötena med andra träningsglada (eller blivande) som ger mig mest. Därför är jag glad att ha kvar en lite av detta, trots heltidsjobb på en webbtidning.
Eventplan inför 2019: Här kommer det hända en hel del, vilket jag självklart kommer berätta mer om.

Familjen

2018 var året då alla i familjen delade samma skidpassion. Då Jonna hittade en idrott hon gillar – gymnastik. Då Hugo började på högstadiet och lägenheten blev för trång. Jonas har bytt jobb, vilket är en stor omställning och vi har mycket som tär. Samtidigt blir barnen allt mer självgående, men som sagt – de slutar inte växa och alla behöver mer space.
Familjeplan inför 2019: Ja du hör – en förändring måste ske, både när det gäller boende och saker runt omkring. Det kommer inte gå över en natt, men jag kan avslöja att planer smids.

Vänner

Trots att vi bor långt ifrån varandra finns jag alltid där för mina närmaste vänner och vet att de finns där för mig. Som Kattis. Vi ses bara ett par gånger om året, men kan alltid ta vid där vi slutade. Som oss själva, utan filter. 2018 bodde jag en veckan hemma hos Kattis utanför Östersund och även mycket med min kollega Derin, Martina, Milla och Terese. Dessutom känns många från SportHälsas bloggnätverk som mina vänner, liksom mina följare i sociala medier. Som du! ♥
TACK för att du hänger med mig i alla med- och motgångar. Och tänk – snart har vi ett helt blankt blad framför oss att fylla, på varsitt håll och tillsammans. Jag älskar tanken, gör du?

Ledord inför 2019

Det har du säkert sett som en röd tråd när du läst om allt ovan – förändring! Alltså av det jag vill/behöver förändra, övrigt får stå kvar. Det riktigt kliar inombords att komma till skott med alla planer inför det nya året.

..och om allt annat går emot mig har jag ändå en ärofull plats i Strömsunds kommuns almanacka. För ett par dagar sen damp den ner i mina föräldrars brevlåda, där jag blivit tillfrågad om att vara med på en bild i juni. Jorm har alltid ha en speciell plats i mitt hjärta, oavsett var jag är bofast, så det känns riktigt roligt att få promota min hembygd så här under 2019.
Gott slut på ditt 2018!
KRAM! /A

8 kommentarer
  1. Tack för att du ännu ett år levererat en inspirerande, personlig och ärliga blogg! Jag hoppas att du fortsätter blanda dina inlägg med allt från karriärsutmaningar till träningsmode, din träningsvardag, mattips och mer djupa inlägg med personliga inslag till familjepusslet och den hektiska vardagen! Ser fram emot att följa dig även 2019 för minst 7e året… Gott nytt år Anna! Mvh/Annica

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras