Så kan du träna med hälsporre – och bli kvitt besväret

** Annons för Sabora Pharma **

Låt oss snacka hälsporre!

Eller plantar faskiit. Är det något du har, eller haft, problem med? Jag har haft ont i benhinnor (efter detta), hälsenan och hopparknä. En broskknöl vid stortån och varit tvungen att avstå från löpning kring mina graviditeter, men ingen hälsporre. Och just nu är jag helt smärt- och skadefri, vilket är något jag värderar högre för varje år som går. Kroppen blir ju inte mindre skadebenägen med åren, vilket även gäller hälsporre. Och för dig som är drabbad av problemet har jag samlat information som kan hjälpa dig att bli kvitt det och lindra smärtan, i samarbete med Sabora Pharma.
Du med besvär är knappast ensam. Upp till 10% av befolkningen lider av hälsporre/plantar faskiit någon gång i livet, där unga löpare och personer i 40-60 års åldern med stående arbete är mest drabbade. Även övervikt, ensidig- eller snabb ökning av träningen kan orsaka problemet. Speciellt ökar risken för hälsporre vid långa löpturer i dåliga skor och/eller på hårt underlag, samt träningsformer där du hoppar mycket, men även vid stillastående som sagt.

Men vad ÄR hälsporre?

Det är en överbelastningsskada under foten, i den så kallade plantarsenan, som känns som ”stickande nålar” varje gång du sätter ner foten. Det är en kraftig sena som går från hälen till tårna, som bland annat fungerar som en stötdämpande fotkudde. Blir foten överbelastad kan det uppstå en mikroskopisk skada i den del av senan som sitter fast på hälens ben. Det kan bero på en inflammation och då kan en läkar ge en kortisoninjektion direkt i det aktuella området.

Så kan du träna med hälsporre

Första 1-3 dagarna är det bra att vila foten, använda stötdämpande skor med inlägg, stödstrumpor och gå på mjuka underlag så mycket som möjligt. Om det behövs kan även antiinflammatoriska läkemedel ge smärtlindring och dämpa informationen. Det är även bra att stretcha genom att sitta med det utsatta benet över det andra. Ta tag i tårna och böj dem så långt in mot skenbenet som du kan. Där håller du kvar i 10 sekunder. Upprepa 10 gånger och hela processen 3 gånger/dag.

  • Styrketräning av foten. Stå på ett trappsteg med hälen över kanten och en hoprullad handduk under tårna. Lägg vikten på foten och vippa den långsamt upp och ner. Kör 3 x 12 repetitioner varannan dag.
  • Rehabträna (upp till ½ år). Det kan ta lång tid att bli fri från hälsporre, så öka din träning långsamt. Kommer problemen tillbaka – backa och undvik löpning samt annan träning med stor belastning på foten.
  • Gå i trappor/trappmaskin/crosstraniner. Detta är bra eftersom du stärker plantarsenan samtidigt som hälen avlastas. Dessutom underhåller du din kondition och benstyrka.
  • Cykla. Även här kan du trampa med bara framfoten och tårna, samt tränar upp plantarsenan.
  • Gå. Funkar med ett bra skoinlägg och stödstrumpor (förslag nedan) utan att överbelasta senan.
  • Simning. Grym träning för hela kroppen samtidigt som du skonar hälen, men stärker inte plantarsenan som ovan.
  • Löpning. Undvik de första månaderna och till problemet är borta, spring bara korta turer på gräs eller annat mjukt underlag, samt med skoinlägg och/eller stödstrumpor.

Är problemet inte borta efter ett halvår kan du behöva bli opererad. Då skär läkaren ett snitt i plantarsenan så att den kan sträckas ut mer.

Som jag nämnt och visat i filmen finns hjälp som avlastar och är bra när du ska komma igång med din träning igen. Kompressionsstrumpan Thermoskin FXT ger riktade kompression och stöd så lindras smärtan i hälen och fotryggen. Den är speciellt framtagen för att lindra smärtan som uppstår vid hälsporre under dagtid och för att påskynda läkningsprocessen.
Speciellt såhär i början av vintern är det många som får problem då marken blir hårdare och samma produkter kan förebygga uppkomst av hälsporre. Jag har provat den knälånga strumpmodellen som behandlar åkomman, men även ger allmän kompression i vaden och kring hälen. Lite svåra att dra på, men supersköna att springa i när de väl är på plats. De finns även i andra, kortare modeller för dig som bara vill ha stödet kring hälen.

Köp strumporna med 10% rabatt

Hoppas mitt inlägg kan hjälpa dig som fajtas men hälsporre. Och med koden ”Anna10” får du 10% rabatt på kompressionsstrumporna till och med februari. Du hittar strumporna här. Perfekt julklapp till någon du vet har ont eller vill undvika att få det. Kanske du själv?
Kram! /A

7 kommentarer
  1. Hej!
    Trodde ortopeder avrådde från kortisonsprutor då risken alltid finns att vävnaden kan ta skada? Operation trodde jag bara kunde komma på tal om man haft problem i ett antal år? Hur ligger det till?
    Jag har skött mig i snart 2 år och inte blivit direkt bättre.
    Bra att du skriver om hälsporre! Har varit nära på att föreslå det många ggr men inte kommit till skott, så tack:)

    1. Det stämmer säkert! Jag har utgått från fakta jag hittat hos min samarbetspartner i det här fallet.
      Om du gått så länge utan att det blivit bättre kan det vara ide att gå till läkare? All lycka till!

  2. Hej,
    jorå, jag har varit hos en ortoped och röntgat. Blev avrådd från kortisonspruta och operera ville ortopeden inte göra (än i varje fall). Blev rekommenderad att använda en nattstrumpa (Strasbourg-strumpa) som strechar plantar fascian på natten men den måste sitta åt så mkt runt knäet för att inte glida ner så det är svårt att somna och sedan sova med den på.
    Ibland tror jag dock skador kan föra med sig gott ändå. Man tvingas stanna upp och tänka till kring sin fysiska aktivitet, kanske även över varsagen och livet i övrigt, och hur man vill röra på sig igen när man väl kan det igen.

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras