FILM: Basövning – komplementövning – coreövning i 2 triset

Fredag bästa du!

Med ett tidsinställt inlägg och bild från förr eftersom jag åkt tåg hela natten – till Åre! Här ser jag fram emot ett par dagar på Mountain Yoga Festival ihop med Milla som du självklart kommer kunna följa. Men även veckans tränings är från Jämtland, lite högre upp i fjällkedjan bara.
Under höstlovet i Jorm filmade jag ett upplägg som jag tycker är så bra. Att köra triset (alltså tre övningar direkt efter varandra utan vila) med:

  1. En tung basövning, som involverar hela kroppen.
  2. En något lättare komplementövning, som mer fokuserar på en speciell muskelgrupp.
  3. En coreövning. Viktig vid ovanstående och därför sist.

På så sätt kan du både träna maxstyrka i hela kroppen, jobba med dina svagheter/”body builda” vid lättare övningar och fokusera på din viktig core/mage. Ett exempel ser du i filmen från Jormgymmet.

Basövning – komplementövning – coreövning i 2 triset

Triset 1:

  • Basövning: Dips
  • Komplementövning: Bulgarian split squat
  • Coreövning: Joystick

Triset 2:

  • Basövning: Marklyft
  • Komplementövning: Push-ups
  • Coreövning: Maghjulet

Förslag på upplägg:

  1. Bas: 6 repetitioner
  2. Komplement: 9 repetitioner
  3. Core: 12 repetitioner

Kör alla 3 övningar i varje triset direkt efter varandra. Vila 1-2 minuter och upprepa 3 eller 4 varv.
KRAM och hoppas du får en fantastisk fredag! /A

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras