Carolina Klüft ger dig sina bästa råd om barn och träning – Rörelseglädjepodden #17

Carolina Klüft är OS-vinnaren i sjukamp som fortfarande har många bollar i luften. Numera inspirerar hon barn att röra på sig via sitt jobb som projektledare i Generation Pep samt är själv småbarnsmor. Anna och Terese intervjuar Carolina och pratar om allt från hur hon tränar själv som 2-barnsmamma till elitidrottande barn och hur vi får igång de som är mest stillasittande. 

Ja – du får möta Carolina Klüft i avsnitt 17 av Rörelseglädjepodden! Som du kanske redan sett på Instagram intervjuade jag och Terese henne i samband med Generation Peps föredrag på Karolinska Institutet i onsdags. Carolina var tillsammans med David Hellenius presentatörer under dagen och vi tog chansen att sno henne ett par minuter för att prata om ett gemensamt hjärteämne. Barn och träning.

Carolina Klüft ger din sina bästa råd om barn och träning – Rörelseglädjepodden #17

Lyssna på dagens färska avsnitt av Rörelseglädjepodden här eller där andra poddar finns, som Acast och Itunes. Du är även välkommen att ställa frågor till oss i en kommentar till det här inlägget som vi besvarar i nästa avsnitt. Tagga gärna även #rörelseglädjepodden om du skriver/publicerar något som har med den att göra. Så att vi alla kan hämta inspiration från varandra om träning, hälsa och familjeliv.
Och läs gärna vidare om dagen med Generation Pep och för att ta del av mina egna tips för att öka rörelseglädjen hos våra barn..

Både Carolina och David är experter på att lätta upp stämningen med sin humor, något jag tycker är bra även när alla allvarliga ämnen diskuteras. Så grymma båda två och jag skrattade högt flera gånger.

Carolina Klüft har jobbat med Generation Pep i flera år nu. Jag lyssnade på henne vid samma tillställning 2016 och då pratade hon om hur viktigt det är att ge barnen en grund av rörelseglädje. Om hur idrott kan ge gemenskap och en meningsfull fritid, snarare än en väg mot ”guldmedaljer”. Som hon själv sa som barn:

”Jag har inga direkta konkreta mål så där, utan jag.. det jag vill med min idrott är väl att jag ska utvecklas hela tiden som friidrottare och att mina resultat ska bli bättre och bättre. Och att jag ska få ha roligt hela tiden”.

Precis den inställningen har både jag själv och Terese, och önskar att alla unga introduceras till. Det tror jag är nyckeln till att fortsätta träna och tycka det är kul. Och rörelse är viktigare än man kan tro. Enligt studier är stillasittande kopplat till en mängd sjukdomar, framför allt hjärtkärlsjukdomar, men även cancer, diabetes, njur- och leversjukdomar, magsår och psykiska sjukdomar.


Även Kronprinsessan Victoria, grundare av Generation Pep tillsammans med Prins Daniel, inledde dagen med ett tal. Hon pratade framför allt om orättvisorna i samhället. Att vi måste minska klyftorna och ge barn möjlighet till rörelse och idrott. De väljer inte själva stillasittande, vilket enligt forskning likställs med rökningens negativa effekter på hälsan. ”Sitting is the new smoking” och varje timme förkortar livet med 22 minuter hos män och kvinnor över 25. Och när det är i unga år vi sätter vanorna. Det är vi vuxna som väljer barnens framtid och ALLA insatser är bra – små som stora. Vi ska inte stoppa utvecklingen med alla slags skärmar, men låt barnen sträcka på benen varje halvtimme åtminstone.

Sverige är i dag ett av Europas mest stillasittande länder och andelen barn som når den rekommenderade mängden fysisk aktivitet (minst en timme per dag) är liten. Svenska fyraåringar sitter stilla nästan hälften av sin vakna tid och endast var åttonde 13-åring rör på sig tillräckligt mycket varje dag. Skrämmande statistik, men som sagt – tillsammans kan vi ändra trenden!

Så små frön av rörelseglädje hos barnen – mina 10 tips

  1. Gå ut! Där kommer den spontana rörelsen igång automatiskt i barnens lek. Bygg en snögrotta, spela fotboll, hoppa hopprep, lek kurragömma – det finns hur mycket kul som helst.
  2. Gillar barnen spel? Då är t.ex. Pokémon Go eller Nintento Wii med sportspel bra sätt att få in rörelse.
  3. Ta trapporna istället för hiss eller rulltrappa hemma. Barn orkar mer än vi tror!
  4. Fixa inte allt själv i hemmet – låt barnen hjälpa till att duka bordet, skotta snö, packa sina väskor (och bära dem), gå ut med sopor etc.
  5. Gå eller cykla till skolor och jobb. Gör ”din egen maskin” till det mest självklara valet att ta sig fram för barnen, så länge det inte är för långt eller de har för mycket att bära med sig.
  6. Musik! Precis som utomhusvistelse ett av de bästa sätten att ge rörelseglädje till små som stora.
  7. Ha med barnen i din egen träning. Mina egna älskar att vara med när jag tränar mage, yogar eller styrketränar hemma. Och även om de inte kan hänga med på allt ser de hur glad du blir av träningen, minnen som sätter sig.
  8. Låt barnen testa olika sporter. Ju större bredd, ju tryggare blir de i olika idrottssammanhang och större chans att de hittar något de verkligen tycker är kul.
  9. Uppmuntra gärna, men försök att inte tjata. Påminn om det positiva rörelse gör för barnet. Tryck på det du vet att hon/han gillar, t.ex. ”träffa kompisar”, ”hoppa”, ”lära sig trix” eller vad som lockar.
  10. Ibland är alla trötta – både barnen och du. Lägg ingen press i att ni alltid måste träna/röra på er enligt planen. Det är ok med undantag, men prata gärna om hur roligt det blir nästa gång ni ”går till lekparken eller gympan”.

Mycket av det här har du säkert redan koll på, men ibland kan man ju glömma bort eller snappa upp något nytt som är användbart. Hoppas du som förälder, eller på andra sätt är nära barn, fått lite ny inspiration. KRAM och ha en härlig helg nu! /A

Mina grabbar har spelat fotboll sen länge och nu är det så roligt att Jonna också hittat en sport hon gillar. Nu i riktigt gymnastikdräkt. Så stolt!

Fler lästips om barn och rörelse:

4 kommentarer
    1. Ellen – ja, rörelsepauser är viktiga att få in mellan allt stillasittande, oavsett ålder, men det är lättare om vanan är satt från barnsben.

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras