FILM: Axelarmhävning – min bästa axelövning utan redskap

Fredag vännen!

Lite upp-och-ner idag, men det är för att jag pressar upp en film för dina axlar. En axelarmhävning, träning för den viktiga länken mellan dina armar och överkroppen. Muskelgruppen med stor skaderik p.g.a. sin rörlighet och som du därför har fördel att bygga stark och stabil.
Jag fortsätter med min klippträning här på Snäckö, men enbart ett fåtal redskap till hands. Egentligen skulle jag klara mig helt utan. Att träna effektivt med enbart kroppsvikt är inget problem, men just axlarna tycker jag ändå är lättare att belasta med hantlar, gummiband, en skivstång eller andra vikter. Men. En övning som är kanon och inte kräver mer än dig själv och sten/pall/bänk/stol eller liknande, är axel-armhävning. Den är även en utmärkt övning för dig som tränar för att klara handstående, samt om du vill öka din rörlighet och stabilitet i skulderpartiet. Här visar jag hur den går till.

Axelarmhävning

Gör så här:

  1. Sätt fötterna högt upp på en sten, pall, stubbe, bänk, stol, trappa eller liknande.
  2. Håll en stark core, tänk kraft från stora händer och håll en rak linje från armarna genom ryggen.
  3. Sittbenen högt och jobba genom att böja armbågarna ut åt sidorna och huvudet rakt ner i underlaget.
  4. Pressa upp med hjälp av axlarna. Om det är för tungt – flytta fötterna lägre och händerna längre fram.

Lycka till om du testar och önskar dig en fantastisk fredag. KRAM! /A

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras