FILM: Multiövning för knä-, höft- och säte

Godmorgon vackra!

Och åter igen – TACK för allt stöd vid Juniors olycka! Operationen gick bra och vi kom hem ikväll. Och jag är så imponerad av Junior, så modig och klok som förstod att allt han gjorde var för att handleden ska läka. Även idag kommer han få vara hemma med mig från skolan, men är efter omständigheterna pigg och glad. Får se om vi vågar oss ut en sväng i solen idag för att hämta lite syre, men det får Junior avgöra.
Igår blev det vilodag för mig som du kanske förstår, med en heldag på Karolinska, vilket passade bra efter träningspassen tidigare i veckan. Jag hade fortfarande lätt träningsvärk efter benpasset i tisdags morse, då jag bland annat körde den filmade övningen nedan. En multiövning jag gärna kör för att få in både styrka, rörlighet och balans i framför allt musklerna kring knän, höft och sätet i ett. Även core, vader och lår – ja hela kroppen får bra träning. Fin att lägga in efter en löptur eller som jag, en del av ett styrkepass.

Multiövning för knä-, höft- och säte

  1. Bromsa på vägen ner i en djup knäböj från en pall/stubbe/bänk eller liknande.
  2. Vid behov – ta hjälp av andra benet på vägen upp.
  3. Håll stark core och fäll i häften till draken.
  4. Sträck och förläng hela kroppen – både bakre benet och armarna framåt (eller ut åt sidan för ökad balans).
  5. Kom tillbaka till upplät position och dra samtidigt upp knät.
  6. Upprepa förslagsvis 3 x 10 gånger för varje sida.

Kanske något att lägga in under dagens fredagsfys om du ska träna? Eller en annan dag. Själv längtar jag ut efter en inne på sjukhuset igår, men får se när det funkar eftersom Jonas rest till Åre. Jag vill inte lämna Junior ensam, så det blir kanske när Hugo och Hampus är tillbaka från skolan.
Önskar dig en fin fredag! KRAM /A

Fler läs- och filmtips:

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras