FILM: Kompisintervaller – squats/löpning

annalissjanis kompisintervaller

”Jaaaaa! Idag ska vi gå till gymmet mamma”..

..ropade Jonna exalterat i onsdags morse. Som jag nämnde hade vi en dag utan bokade aktiviteter då, så det passade bra att gå till Ruka Village´s gym. Ett helt ok utrustat lite gym, i alla fall för det jag tänkte göra. Och precis i anslutning finns ett lekrum med bollhav, en hög klätterställning, lego och annat kul. Perfekt för att både stora och små ska få sitt lek- och rörelsesug tillfredställt.
I början lattjade Jonna i lekrummet medan jag körde gott och blandat med vikterna. Och YAY – vilken kraft jag samlat på mig sedan sist! Hade inte styrketränat sedan förra fredagen och verkligen hunnit längta efter att gymma. Jonna också som babblat om att träna ihop ända sen hemma i Stockholm. Medan jag föredrog skivstänger, chinsräcket och hantlarna tyckte hon bäst om konditionsmaskinerna. Så när jag pumpat klart och hon kört lite på crosstrainern avslutade vi tillsammans med att dela på ett löpband, så som du ser i filmklippet.
Tycker du ”vanliga” intervaller är tråkiga – prova det här upplägget! Jag blev så inspirerad av Lovisa Sandström som sprang kompisintervaller i en film på Instagram, vilket du kan lägga upp på flera olika sätt. Antingen där ni enbart springer, t.ex. 1-minutersintervaller och byter plats varje minut, eller som jag och Jonna gör i filmen – med växelvis löpning och squats. För oss var det mest på lek, men vill du och din vän köra ett mer intensivt pass är det fullt möjligt med det här upplägget.

Kompisintervaller – squats/löpning

Förslag på upplägg: Kör 1 minut var av varje – löpning/squats x 10
= 20 minuters effektiv puls- och benträning.
Lycka till om du testar och ha en fantastisk fredag!

Önskar du fler förslag på intervaller? Här har jag samlat ihop några:

Fotograf av översta bilden: Harri Tarvainen

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras