”I bend so I don´t break” – yoga i 4 riktningar

Fast nä, inte mycket yoga för mig den här veckan.

Precis som många andra tycker jag det är extremt svårt att motivera mig till vissa saker, trots att det egentligen inte finns något fysiskt hinder. Känner du igen det? Att yoga hemma är en sådan sak, som jag egentligen vet att jag kan och gillar, eftersom jag gjort det i perioder. Ändå väljer jag hellre skidåkning när vi är här, vilket är naturligt på en skidresa, eller att gå till gymmet för löpintervaller och styrketräning. Men. Jag vet också att när vi är tillbaka i Stockholm kommer jag tillbaka till yogasalen igen. Det är fördelen när en väl jobbat in en god vana, som du saknar med allt för lång frånvaro.
Lite ”smygyoga” får jag ändå in, mellan mina styrketräningsset. Jag tycker det är skönt att ställa mig i hunden mellan olika övningar, att sätta mig på huk för att öppna upp höften och hänga ut ryggen. Eller värma upp med en yogaliknande rörlighetssekvens. Det här är typiskt sköna positioner du också kan göra lite när som helst. Det finns ju inga regler som säger att yoga måste vara ett långt flöde.

Yoga i 4 olika riktningar

1. Fäll kroppen framåt – sittande, liggande eller stående (bild ovan). Framställningar är fantastiskt sköna, hjälper dig att stretcha ut baksidan av benen, ryggen och nacken. Förutom det sägs de även lugna kroppens nervsystem, lindra huvudverk, samt stimulera levern och njurarna. Dessutom är det som att du ger dig själv en varm kram. Jag tror många av oss mår bra av att visa mer kärlek till vår kropp.

2. Sitt på huk mellan varven. Knäböj är en av våra grundrörelser, alltså som kroppen är skapt för att göra. Att sitta på huk stärker benen, ökar rörligheten i fotleden och öppnar upp höften.

3. Jobba från sidan till sidan med sidoutfall. Ännu en grundrörelse som bidrar till starka ben, rumpa, rörlighet i höften och stabilitet i knäna. Dessutom sträcker du ut insida lår på ett skönt sätt.

4. Böj dig bakåt. Som jag här i kamelen, i en halv eller hel brygga, kobran eller fisken. Positionen är en perfekt motpol till alla timmar många av oss sitter framför datorn. Den mjukar upp ryggen, öppnar upp bröstet, axlarna och hela framsidan av kroppen.

”You have to keep breaking your heart until it opens.”

– Rumi

Fler läs- och filmtips:

 

2 kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras