Springa-jogga-gå-intervaller

spring
Springa – jogga – gå, springa – jogga – gå, springa – jogga – gå, springa – jogga – gå. 4 omgångar sprang jag med det här upplägget i måndags morse, utan koll på vare sig tid och hastighet. Kanske två minuter eller fyra av sprintintervallerna och joggingen, samt 30 sekunders gång? Jag vet inte. Min klocka tog slut på batteri mitt under rundan så jag kan inte ge dig några exakta siffror. Istället utgick jag från principen ”så långt och fort du orkar”. För jag menar – gör du ditt bästa spelar några siffror ingen roll. Anstränger du dig så mycket du kan utifrån dagsform kommer det ske en förbättring.
Men jag vet. Är du som mig, en siffer- och kontrollmänniska, lockar det att hänga upp sig på tekniken. Då är det här upplägget ett tips, där du får effektiv träning och skön belöning efter varje intervall i form av jogg och gång. Passande för dig som är nybörjare och behöver vänja dig med att springa snabbare sträckor, blandat med lugnare, men även för oss som varit igång ett tag. Hur länge du väljer att springa/jogga/gå bestämmer du själv efter din erfarenhet och dagsform, men ett förslag är det här:

Springa-jogga-gå-intervaller

  1. Spring så snabbt du orkar under 3 minuter
  2. Jogga lugnt i 2 minuter.
  3. Gå 1 minut.
  4. Upprepa ovanstående 6 gånger.


Vi har haft några kalla dagar här i Stockholm som resulterar i denna sagovärld. Dock iskallt i början av veckan, så samtidigt som jag älskar sprint i intervaller kändes det smart att lyssna in kroppen och inte dra i mig för mycket kalluft. Utan klocka är det lättare att känna efter tycker jag. Och varvet längs Djurgårdskanalen kan jag utan och innan, därför lätt att lägga upp passet ”fram till bron” eller ”till huset på kullen”. Ett roligt sätt att lägga upp sitt pass på måste jag säga. Lite som att springa ett lopp, med naturstyrda spurter.

Nu håller det här vackra på att töa bort. Stockholm kan som vanligt inte bestämma sig.
KRAM och ha en fin lill-lördag!

Fler inlägg för dig som gillar att springa

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras