Militärpress – varför och hur i film

militärpress

Hur du gör militärpress..

..var en av önskningarna jag fick från Johanna när jag frågade om vad ni vill se för filmer på Instagram. Nog för att jag både tycker det är roligt att träna och att klippa film, men syftet är trots allt att filmerna ska komma till nytta. Det hoppas jag den här gör, för dig och Johanna som vill lära sig mer om hur man gör militärpress. Men en övning finns till av ett syfte, så som vanligt börjar jag med att ge dig några goda skäl som kan öka motivationen ännu mer.

Varför militärpress?

Militärpress är en av våra bästa basövningar, kanon för dig som vill bygga styrka och muskelmassa. Hela kroppen är involverad, men framför allt är det axlarna du stärker i övningen, samt assisterande musklerna i bröst och triceps.
Musklerna i och kring dina axlar är med i nästan alla rörelser du gör med armarna. Därför är det även en extremt utsatt muskelgrupp som många får problem med. Därmed extra viktig att stärka. Musklerna du tränar i militärpress hjälper till att håller axelleden på plats och förebygger problem som instabilitet och är dessutom viktiga i de flesta idrotter, som handboll, längdskidåkning, simning och paddling. Där har du extra fördel av vältränade axlar.

Teknik vid militärpress

  1. En militärpress börjar med anspänning i hela kroppen – från stabil fotisättning, genom benen, magen, axlarna, ut i armarna och med ett stadigt grepp om stången.
  2. Hur brett du håller mellan händerna är individuellt, men en riktlinje är strax utanför axelbrett med tummen och övriga fingrar runt stången.
  3. Från brösthöjd med böjda armbågar, som du kan tänka dig ska lite framåt vilket ger en aktivering kring axlar och skulderblad, pressar du uppåt framför kroppen.
  4. Tänk dig att stången ska jobba i en rak linje uppåt, nära ansikten och upp över ditt huvud. Därför kan du behöva komma bak lite med huvudet för att inte krocka stången med hakan eller näsan. När stången är rakt upp kan du låta huvudet komma fram i ett neutralt läge igen för att avlasta ryggen.
  5. Bromsa sedan vikten/skivstången på vägen ner till originalpositionen.
  6. Upprepa.

Militärpress är något stadigare än axelpress med hantlar eller kettlebells. Fördelen med sistnämnda är även att du inte kan hjälpa till med din starkaste sida för att avlasta den svagare sidan. Å andra sidan kan du generellt belasta med tyngre vikter i en stabilare övning. Prova dig fram och variera gärna mellan olika pressövningar. Andra exempel på pressövningar är med kettlebells, hantlar, bänkpress, armhävningar, pushpress, bröstpress i TRX eller ringar och axelpress med gummiband.
Testa gärna, men känn ingen press! 😉

Fler film- och lästips

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras