Träning vs. hälsa – med en fot i varje värld

Prestationsinriktad träning + hälsa = svårt ibland.

Att brinna för och vilja förmedla både och. Det är lättare att skriva om träning, där det inte är så mycket runtomkring att ta hänsyn till. Där det finns konkreta riktlinjer med i bilden och den (förhållandevis) enkla formeln: överbelastning + mat + återhämtning = resultat.
Hälsa är svårare. Det är mer individuellt och innefattar sömn, relationer, stress, njutning, självkänsla, bakgrund med mera med mera. Men, på grund av det jag själv har i ryggsäcken måste, och vill, jag få in hälsoaspekten i det jag skriver om. Både för min egen skull och eftersom jag tycker det är viktigt att förmedla det vidare till dig som läser.
Men vad är skillnaden? Mellan att enbart fokusera på din hälsa eller träningsresultat?

Träning v.s. motion

  • Motion är det samma som rörelse eller lätt fysisk aktivitet, t.ex. att promenera till jobbet, gå i trappor, dammsuga, skotta snö. Kort förklarat fysisk aktivitet som du utför utan att tänka på det och utan större problem, oavsett vem du är.
  • Träning är mer intensiv rörelse där du utmanar dina förmågor mot att förbättra, eller i alla fall att bibehålla, din fysiska kapacitet. Träning är med andra ord ansträngande och gör kroppen starkare, snabbare, smidigare eller vad det är du tränar mot.

Motion behöver vi alla för hälsan. Vi är skapta för rörelse och det finns studier på att för mycket stillasittande påverkar våra kroppar negativt. Det kan dock räcka med en 30 minuters promenad och att resa sig någon gång i halvtimmen för cirkulationen skull. Träning behöver vi inte nödvändigtvis för god hälsa, även om det finns väldigt mycket positivt med det. För mycket träning kan å andra sidan bli negativt för hälsan om du dessutom har hög belastning av annat i livet.

Svårt att förmedla både och

Träning säljer, hälsa är inte altid lika sexigt. ”Så får du större biceps” eller ”Gå ner 5 kg på en kvart” är mer klickvänligt än ”Gå en promenad och andas”. För det mesta. Och som chefredaktör på en hälsosajt går jobbet ut på att locka till läsning med rubriker som ibland strider mot det jag själv står för. Jag gör mitt bästa för att forma om ord och budskap till något som inte ger läsaren dåligt samvete eller missnöje över sig själv, men det är svårt. Speciellt eftersom även hälsobudskap kan vara negativa för hälsan och kräver stor tankeverksamhet. För om vi förutom prestationskrav dessutom förväntas vara perfekt balanserade – hur stor blir inte pressen då?
Jag själv började i idrottsvälden. Med att åka längdskidor, slalom, brottas och spela pingis med mera uppe i Jorm. Träning för att bli bättre, men även mycket för det sociala ihop med mina vänner. Sen – högstadiet – övergick träningen allt mer till att ”omforma kroppen”, för att sen åter igen handla om att bli stark och umgås med mina vänner under studietiden i Karlstad. Det var då jag utbildade mig till PT första gången och blev ordentligt intresserad av hur kroppen funkar, ett intresse som alltid hängt med – oavsett hur jag mått.
Resten av resan har jag ju berättat om ett antal gånger. Hur året med 1-åriga tvillingar + en 4- och 6-åring, eget företag och satsningen på En Svensk Klassiker gjorde mig sjuk, men intresset tappade jag aldrig. Dock tvingades jag ta hand om hälsan på ett bättre sätt, för att orka och för att må bra. Där jag står nu. Och balanserar med en fot i varje värld.
Så kan du både träna prestationsinriktat och hälsosamt? Såklart: Vig ett par träningspass till rent prestationsinriktad träning, som t.ex. intervaller och tung styrketräning. Låt övriga vara vad du känner för, utan att puscha dig själv. Genom att träna smart istället för mer får du tid till återhämtning och annat som innefattar hälsa.

Själv älskar jag målinriktad träning, att sträva mot tyngre vikter, klara fler dips o.s.v, men tack och lov även lugnare träningsformer. Som yoga, promenader som mest går ut på att ta mig från A till B och andas, rörlighetsträning. Sistnämnda är står på dagens agenda, innan luciafirande på barnens skola.

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras