Ben expresspass – 3 triset på 30 minuter

Ett kretslopp av träningsmotivation.

Mitt jobb med Frisk & Stark Familj går ut på att inspirera stora och små med övningar och lekar som är roliga och bra för dem – de i sin tur inspirerar mig. Ja, inte bara i samband med våra pass. Mythos Beach Resort kryllar av livsnjutare som gärna växlar bad och vila på en solstol med träning. Hotellgymmet är trångt, varmt och sparsamt på både yta och utrustning, men desto högre tryck av energi och helt ok för ett snabbpass. Jag är inte här för att förbättra träningsresultaten, utan tränar enbart för att underhålla och för att jag mår så jäkla bra av det. Och, som jag inledde med – för att inspirationen flödar och det är så kul.
Hittills har min egen träning bestått av ett halvtimmespass i gymmet. Ett kort och effektivt 30-minuterspass med 3 triset (d.v.s. 3 övningar direkt efter varandra, sen vila innan nästa triset) med fokus på benen. Tillräckligt, även för dig som har som mål att bli starkare med passande vikter.

Ben expresspass – 3 triset

1. Kettlebell frontsquat med 3 sek stopp i bottenläget (räkna till 3 – vänd kontrollerat upp med muskelkraft från ben och rumpa. Bild ovan). Exempelvis 12 repetitioner.

2. Utfallsgång. Kör med hantlar eller kettlebells enligt bilden. En form av farmers walk med utfallssteg, som både tränar grepp- och underarmsstyrka, core, rumpa och lår. Exempelvis 20 steg (d.v.s. 10 per ben).

3. Draken. Med stång, hantlar eller kettlebells som ovan. Hitta balansen på ett ben – fäll med parallella höfter och rak rygg mot golven – dra dig upp med kraft från baksida lår och rumpa. Exempelvis 12 repetitioner per ben.

Upprepa förslagsvis 3-4 gånger, vilket för mig tog 30 minuter med någon minuts vila mellan varje varv. Lycka till om du testar!

Fler träningstips för dina ben

2 kommentarer
  1. Hej! Ville bara säga att jag blir så peppad av bilder på dig. Du ser precis sådär naturligt tränad och superstark ut som jag vill vara. Vet såklart att hur man mår på insidan är det viktigaste 🙂 Kram

    1. Karin – vad glad jag blir att du blir det. Jag känner mig faktiskt starkare än någonsin nu när jag inte är lika deffad som för några år sedan (om jag ska prata om det rent kroppsliga). En härlig känsla, samtidigt som mycket annat är bättre också (sömn, glädje etc.). Det ena ger det andra.. 🙂
      KRAM tillbaka!

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras