WOD med nya Fitbit på Fightbox Stockholm


För att fortsätta på temat vänner. En viktig hörnsten i att må bra, som jag underprioriterade för ett par år sen. Mycket p.g.a. trötthet och tidsbrist inne i bebisbubblan, men som jag nu inte kan lyfta nog. Ja, du vet säkert också hur bra du mår av att umgås med personer du gillar? Och det är verkligen något av det bästa som passionerad och envis bloggare – alla möten och nya upplevelser jag berikas med. Som med Moa du ser ovan, liksom med test av senaste tekniken och rolig träning tillsammans. Personer jag kanske aldrig mött eller saker jag aldrig skulle provat annars.

I onsdags morse var jag inbjuden av Fitbit till ett event där influencers och pressfolk fick testa deras nya produkt under fightfys. Ett pass likt en team wod vid CrossFit, fast med kampsportövningar och löpning istället för med vikter och andra explosiva övningar. Jag teamade ihop med Shirin Djavidi som jag är bekant med sen ett antal år tillbaka och älskade upplägget. Speciellt att få drämma till med kickar mot pads. Det har jag inte gjort sen jag tränade thai boxing som 19-åring, men även att springa på mjukt golv var härligt.
Här ser du hela upplägget om du vill testa ihop med en kompis. Har ni bara en kudde att sparka mot funkar passet var som helst. Och löpsträckan behöver inte vara lång. Anpassa efter lokal och dagsform.

Fightfys på Fightbox Stockholm

  • löpning 5 varv – 20 hindi push ups (breda armhävningar, där du liksom ”slickar golvet” med bröstet i en vågliknande rörelse)
  • löpning 10 varv – 20 explosiva upphopp (hoppa högt och dra upp knäna)
  • löpning 15 varv – 80 roundkicks (kicka i 180° rörelse där höften driver)
  • löpning 20 varv – 50 burpees
  • löpning 15 varv – 80 pushkicks (sparka med trampdynan mot kompisens pad/kudde)
  • löpning 10 varv – 20 hårda roundhouse (höga kickar)
  • löpning 5 varv – 20 situps


Roliga och utmanande 30 minuter som avslutades med en god barfotafrukost. Äggmacka med en matig smoothie gjord på havregryn, chiafrön, jordnötssmör och proteinpulver. Gott!

Under frukosten bjöd Shirin på en inspirerande föreläsning om att hitta sin drivkraft i träningen – inre och yttre motivation. För mig är det en mix, men framför allt min inre motivation sen barnsben, kryddad med det här – kickar av spänning, gemenskap och ny kunskap. Som alla klokheter du kan få av andra människor. De här 3 punkterna fick vi med oss från Shirin.

Shirin´s motivationstips

  1. Hitta din passion.
  2. Ta reda på varför du tränar.
  3. Tänk en positiv tanke innan varje träningspass.


Teknik kan också vara en morot, som Fitbit Ionic – smartklockan vi fick testa under passet. Fitbits vision är att hjälpa oss att leva hälsosamt och aktivt genom att förse oss med data, inspiration och guidning för att nå våra mål med sina produkter. Senast alltså med Fitbit Ionic med GPS, pulsmätning, som tål vatten ner till 50 meter, guidar dig i din träning, registrerar din sömn med funktionen Sleep Stages och har upp till 5 dagars batteritid. Dessutom erbjuder den smarta funktioner som kontantlös betalning, musik, notiser och en mängd appar. Läs mer på fitbit.com om du är nyfiken.
Nu när jag inte har några lopp i sikte vid träningen använder jag allt mindre teknik, men även för att min pulsklocka varit trasig. Så fort jag satt mig in i hur provexemplaret jag fick med mig hem från Fitbit funkar ska jag se om det kan peppa mig i träningen. Men som jag skrev efter strulet med min vattenskadade mobil – det är skönt att veta att min drivkraft till träning sitter djupare än på armen.

2 kommentarer
  1. Det där upplägget såg väldans roligt ut men det var inget lätt pass, va? Kan tänka mig att det var en svettfest. Jag gillar fitbit (enklare variant), har en som alltid sitter på min arm för att den är snygg 🙂 Använder den inte till träning haha

    1. Cecilia – nej, det var ganska jobbigt, men vi sprang inte vårt snabbaste och hann inte igenom alla övningar (hade bara 30 min på oss).
      Inte fel att använda en sportklocka som ”vanlig” klocka. Det gör jag med, speciellt den här modellen som jag gillar skarpt 🙂

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras