Gymnastik som träningsform – fantastiska övningar för alla åldrar

gymnastik

Gymnastik som träningsform?

Det är ingen slump att gymnaster är all roundtränade, rörliga och starka som oxar. Idrotten bygger på olika akrobatiska övningar och kräver både styrka, flexibilitet och kroppskontroll. En rolig, men samtidigt krävande träning som utmanar dig både kroppsligt och mentalt. Och nog är det är fantastiskt att få kroppen att utföra rörelser som du kanske bara drömt om?
Som jag nämnde har vi och några vänner anlitat en ledare som kör gymnastik med barnen (stora som små) varje lördag. Jag gick på gymnastik som barn, men här går det inte att leva på gamla meriter. Nu för tiden känns armarna meterlånga, fallhöjden högre och jag är både stelare och fegare, därför perfekt att börja på samma nivå som 6-åriga nybörjare.
Övningarna är verkligen super och kul att träna något tillsammans med barnen som känns lika triggande för oss alla. Jag är superpepp på att få öva ihop med Junior och Jonna helgerna framöver. Att testa nya grejer tillsammans, utmanas och utvecklas på helt andra sätt än i tryggheten på gymmet eller i löpspåret. Rörelser och övningar som kanske du också vill testa?

Gå på tjockmatta.

På tå, insidan- och utsidan av foten.

Gå på huk. Kanon för rörlighet i höfter och fotleder.

Träna magen. Att vara helt spända i hela kroppen och lyfta benen.

Och att rulla runt som (mer eller mindre) spända ”pinnar”.

Göra kullerbyttor, här i ny version mot vad jag kunde minnas. Vi skulle gå ner på raka armar, slå en volt och landa på skuldran och komma upp på raka ben. Där var jag lite feg, men Jonna klarade det galant.

Hjula. Eller rättare sagt – Jonna (instruktören) och Erik hjulade..

..medan jag och övriga barn tränade på att belasta överkroppen och hoppa från sida till sida över en plint. En förberedande övning inför att lära sig hjula.

Vi övade på inhopp upp på låg plint (till vänster i bilden) och upp på en hög med trampett.
Och ungefär där tog barnens koncentrationsförmåga slut. En timme räckte mer än nog och jag tycker alla kämpade kanon och gjorde stora framsteg på bara ett träningstillfälle.  Sen fortsatte gymnastiken i solen utanför idrottshallen..

Barn får (som jag många gånger nämnt) väldigt bra träning bara av att leka ute, men det är även kul att gå på arrangerad idrott. Där det finns en utvecklingsplan och tanke bakom alla övningarna. Att jobba mot rörelsefrihet och att klara olika saker tycker i alla fall jag är väldigt roligt, precis som barnen.

Hoppas du vill hänga med och se om vi har några nya skills att lära ut efter några veckor.

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras