Filmad axelcirkel – 3 axelövningar med hantlar

axelcirkel

Älskade axelövningar

Du som följt mig ett tag vet kanske att axlarna är mina favoriter att fokusera på om jag ska välja en muskelgrupp? Sällan kräkjobbigt att träna (om du inte gör en svettig kombinationsövning med exempelvis knäböj + press), en viktig muskelgrupp som länkar samman dina armar med kroppen och snygg om en får va fåfäng. Och det får man, även om det inte är mitt huvudsyfte med träningen, utan snarare de här anledningarna.
Varför träna axlar?

» Rörelser åt alla håll. Axlarna är med i nästan alla rörelser du gör med armarna. Därför är det en extremt utsatt muskelgrupp som många får problem med och extra viktig att stärka.

» Ledstabilitet. Musklerna i axlarna hjälper till att håller axelleden på plats och förebygger problem som instabilitet, smärta pågrund av inklämning eller inskränkt rörlighet.

» God hållning. Träning av framför allt axlarnas baksida bidrar till en bra hållning. Många blir förkortade i framsidan på grund av framåtlutad position framför skrivbordet, men det motverkas genom att stärka musklerna i bröstryggen och baksida axlar.

» Prestation och livskvalité. Axlarna är en viktig muskel i de flesta idrotter, som handboll, längdskidåkning, simning och paddling. Där har du extra fördel av vältränade axlar, men även i vardagen. När du lyfter och bär, eller en så självklar sak som att dra en tröja över huvudet.

Framför allt är jag glad över att mina axlar är hela och smärtfria efter vårens våndor. Därför har styrketräningen varit extra rolig efter sommaren då jag är skadefri och vågar utmana musklerna igen. Med chins, dips och marklyft. Men jag är väldigt noga med att värma upp axlarna och underhålla mina rotorer, bland annat med de här övningarna:

Axelcirkel – 3 axelövningar med hantlar

  1. Hantellyft framåt
  2. Hantelrotation bakåt
  3. Hantellyft åt sidan

Upplägg: Gör alla övningar direkt efter varandra med 10 repetitioner per övning. Vila någon minut, upprepa 3 varv. Sen har garanterat varje liten muskelfiber i axlarna fått sin träning och lämnar en skönt svidande känsla efter sig.

Fler inlägg med axelövningar

  1. Träning vid impigment/inklämd axel
  2. Svarva dina axlar
  3. Triset axlar/biceps med stång
  4. Krama ur axlarna
2 kommentarer
  1. Tack för tipset! Det där var riktigt tungt – med minsta vikten jag hittade hemma- vilket nog betyder att jag borde göra det fler gånger 😉

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras