Frågestund. Igen.

Godmorgon!

Hur mår du? För nu vill jag flytta fokus från mig ett tag och undrar om du har något du vill lätta hjärtat om? Eller några frågor? Om kost, som min delikata måndagsfrukost du ser på bilden. Extra god efter en onödigt strulig morgon då jag blivit utelåst efter löprundan. Eller om träning, familjelivet, träningskläder, mental styrka? Vad som helst – jag svarar så gott jag kan. Kanske du har något speciellt ämne du vill läsa mer om?
För jag kan avslöja att jag..

  1. ..kan bli lite trött på mig själv ibland, även om det är meningen att jag ska vara huvudperson i den här bloggen. Och det är då det är så fint att blanda upp med ämnen som rör dig mer än mig.
  2. ..när jag har mycket annat än bloggen i skallen är hjärnan liksom nollställd när jag sätter mig för att skriva. Då är jag tacksam över att ha ämnen i bakfickan, som jag vet intresserar dig som läser.
  3. ..skriver för dig! Visst väver jag in endel dagboksliknande inlägg, men bloggens huvudsyfte är att ge dig inspiration till att må bättre. Och under åren har jag lärt känner er som läser hyfsat bra, vet vilka ämnen som engagerar, men livet är inte statiskt och det uppkommer säkert nya frågor och önskningar.

Så. Varmt välkommen att fråga och önska bloggämne!

13 kommentarer
  1. Hej Anna, kanske lite konstig frågeställning men undrar vad du har för råd eller synsätt på detta ämne. Det handlar om hetsen att sätta mål för sin träning hela tiden, antingen ska man bli starkare, snabbare , uthålligare eller smidigare men det går ju inte att göra allt samtidigt då träningsmetoderna skiljer sig åt för varje mål. Jag har inget mål just nu utan kör både relativt tung styrka o medeltunga styrkepass, crossfit, löpintervaller o gärna ett distanspass i veckan på det. Älskar arr träna o har svårt att välja något specifikt område. Kör ca 6 pass i veckan. Är detta dåligt, kommer kroppen brytas ner. Känner mig vilsen i detta tänk. Hoppas du förstår problematiken. Måste jag ha ETT mål?

  2. Hej! Hur tänker du om vilodagar? Jag har ett stillasittande jobb(men 3 barn så håller mig på benen övrig tid..) tränar intensiva pass med fysgrupp samt löptränar och rider. Tycker det är svårt att hinna återhämta sig, jag behöver ju röra på mig varje dag pga jobbet.
    Hmm ingen konkret fråga kanske men mer intressant att höra hur du resonerar.
    Tack för bra blogg och inspo 🙂

    1. Anna – bra tankar! Det ska jag ta upp, men kan kort skriva att jag också har ett stillasittande jobb och gärna tar promenader/går på yoga ist. för att ”vila helt”. Känner dock att jag hinner återhämta mig med det upplägg jag har nu, men det är förstås individuellt beroende på hur livet/din bakgrund/vad du tränar etc. ser ut.
      Tack själv, så roligt att du frågar! 🙂

  3. Läser gärna mer om dina tankar/känslor/förhållningssätt till träning efter ätstörning. Kram och tack för en underbar och inspirerande blogg! ❤

  4. Jag skulle vilja veta hur vår kropp ändras när vi passerar 40…. Hur mycket längre återhämtning behöver vi? Känner mig i bra form. Jag har låg vilopuls (ca 44) och känner mig ganska stark. Hade önskat att jag hade tränat på detta vis när jag var yngre. Nu är jag 44 år och känner lite att kroppen inte riktigt är med mig… Hormoner…. Menscykeln är lite si och så. Svullnar numera oerhört mycket /binder vätska ca 3 kg ibland både runt ÄL och vid mens. Hur kul är det? Är betydligt mer känslig för vad jag äter. Förr kunde jag stoppa i mig massa godis och fika, nu slurpar kroppen åt sig Allt….
    Det är inte mycket att göra? Bara gilla läget… Hade velat träna mer men känner att kroppen behöver mer vila. Man borde stanna runt 35 år 😊

    1. Linda – tack för din fråga! Tar med den i ett inlägg framöver. Men du – glöm inte att vi blir klokare med åren så det väger upp 😉
      Kram!

  5. Hej!
    Vet ju att du jobbar hårt med att få in balans i din vardag både gällande kost och motion. Är lite nyfiken på hur det går för dig och hur du mår i allt detta, kram

  6. Hej!
    Skulle gärna vilja veta dina tankar kring hur man får ihop relation, jobb, barn, träning, vänner osv samtidigt. Jag tycker att det är riktigt bökigt! Kramar

  7. Jag är gravid med mitt andra barn. Innan och därmed även automatiskt under förra graviditeten tränade jag mycket. Till en början allt möjligt och mot slutet mest simning och styrketräning. Sedan dottern föddes har det blivit svårare att få till tid för träning och det blir mest löpning några gånger i veckan. Jag skulle vilja ha tips på vad som är viktigt att träna under en graviditet för att orka med och för att vara stark. Vill också undvika att gå upp alltför mycket i vikt då jag inte lyckats gå ner alla kg sedan förra gången så gärna konditionsträning också. Tyvärr har jag aldrig riktigt lärt mig gilla styrketräning, men inser att det nog är dags att ge det en chans till 🙂

    1. Hej Emma! Det jag tycker är absolut viktigast att träna är ryggen som får ta mycket av magmusklernas funktion under graviditeten, samt musklerna i bäckenbotten (knipmuklerna). Du kan köra mycket som de övningar jag gjorde efter min magoperation och som jag tränat även kring graviditeterna: http://annalissjanis.sporthalsa.se/2016/03/08/traning-efter-kejsarsnitt-eller-rectus-diastas-operation/
      Ett annat inlägg där du får fler övningstips och ”att tänka på” är det här: http://annalissjanis.sporthalsa.se/2015/02/14/ovnings-kladtips-for-gravida-ovriga/
      Ta hand om dig och stort lycka till vid graviditeten!

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras