Positiva effekter av lågintensiv träning

Trenden att träna ”korta, hårda och effektiva” HIT-pass har sina fördelar för prestationen och vid tidsbrist, men lång och lågintensiv träning är minst lika viktig och välgörande.

För som vanligt finns det inga genvägar. Att köra stenhårt alla dagar i veckan funkar en tid, men ofta kommer skador – fysiska och/eller mentala, efter en tid. Och istället för att gasa och tvärbromsa, gasa och tvärbromsa, är det ju smartare att köra i en jämn takt. Då kommer du både fram fortare och sliter mindre på dig själv.
Ju fler mål med annat i livet jag fått ju mer har mitt fokus med träningen, eller ”drishti” som det kallas inom yogan, flyttats från prestationsmål till må-bra-mål. Visst, jag gillar att jobba mot tyngre lyft, dips och chins vid styrketräningen, men det funkar mer som motivationshöjare än ett ”måste”. I och med heltidsjobbet på SportHälsa och det kostant spännande livet som 4-barnsmamma, har jag så många andra mål än träningen. Den är fortfarande viktig för mig och går ofta på rutin, men istället för att även där pressa mot höga prestationsmål prioriterar jag lågintensiv träning allt mer. Tar mig tid att stressa ner och andas. Ja, även vid tunga styrkepass känner jag så.
Låter det präktigt och tråkigt? Jo, det är alltid häftigare att leva ”on the edge”, men jag är rätt präktig när det gäller saker som är viktiga för mig. Det känns helt logiskt att ta hand om det som är det absolut viktigaste vi har – hälsan, men först de senaste åren har jag kommit till insikt och verkligen bestämt mig. För att ”nu jäklar måste jag ta hand om mig själv istället för att tänka på vad andra tycker att jag borde”, något jag lyckats bra med den här hösten.
Inte sagt att du inte kan må bra OCH prestera. Att prestera fysiskt kan vara avslappnande mentalt, men det gäller att tänka långsiktigt eftersom återhämtningen tar längre tid, något som påverkar hur du mår i vardagen. Vissa har lättare att bolla med flera mål medan andra har lägre stresströskel.

Fördelar med lågintensiv träning

Det är där prestationsfri och lågintensiv träning kommer in. Inte prestationsfri menat som att du inte får någon effekt av den, tvärtom, men att den är befriad från mental press. Du kan behålla pass där du jobbar mot förbättring, men lika viktigt är att få in de kravlösa. Som löpturer utan förbestämd plan, promenader och yoga. Träning där hälsan inombords prioriteras mer än det yttre. Dessutom minskar skaderisken om du tar dig tid för lugn träning som transporterar bort slaggprodukter, mjukar upp och bygger uthållighet.

Som yoga. Där jag alltid upplever ett lugn inombords där. Hur en känsla av kärlek till mig själv, min kropp och alla runt omkring bubblar upp. Som att kroppen tackar sinnet för de mjuka, sköna rörelserna och hjärnan ger tillbaka med snälla tankar.
Även utanför yogasalen det kan räcka med att andas för att stressa ner och släppa pressen. Så självklart men ändå inte. När stressen går upp tar vi automatiskt ytligare andetag, trots att djupa andetag kan vara lösningen. Genom att andas djupt och syrsätter du hjärnan, får lättare att slappna av och tänka klart. Stressen minskar, ämnesomsättningen förbättras och du får mer energi p.g.a. mer syre till cellernas energiomsättning. För att nämna några fördelarna med att andas ordentligt.
Djupandningen, s.k. Ujjayi-andning, är en av anledningarna till varför jag mår så bra av yoga. En andningsform jag fört över till min löpning, promenader, styrketräning, vid Hampus förlossning (den enda där jag inte gjort kejsarsnitt) och när jag blir arg/stressad i vardagen. Det funkar! Aldrig får jag så mycket energi och många idéer som när/efter jag tränat/motionerat. Aldrig blir jag så lugn och fokuserad.
Igår var jag på ännu ett njutningsfullt lördagsyogapass. Underbart att vara igång såpass att yogan går på rutin igen, nu även andningen. Den behöver jag verkligen för att ha tålamod en helg hemma med mina 4 vilda älsklingar och de får hem en harmonisk mamma. Win win..

Fler lästips

4 kommentarer
  1. Hej, en fråga.
    Jag har börjat yoga rätt mycket (korta pass men ändå). Jag är stel i mina hamstrings. Hur lång tid tycker du man ska man ge till det onda går över. Nu gör ont varje gång jag yogar pga att jag är stel, försöker nu andas mig igenom det onda och ser fram emot att en dag bli smidig…

    1. Vivianne – oj, det kan jag inte svara på eftersom det är så individuellt och beror på så mycket annat. T.ex. vad du gör din övriga tid, om du sitter mycket, tränar tungt etc. Men att du blir hjälpt av yogan är jag säker på. Inte bara fysiskt, utan även mentalt. Fortsätt som du gör, kanske även försök få in något längre pass i veckan med intruktör? Det är lyxigt med någon som säger åt en vad man ska göra, slippa tänka själv och bara följa flödet. Lycka till!

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras