FILM: Benstyrka i backe x 3

benstyrka
Föredrar du styrketräning framför löpning? Eller är det så att du vill stärka musklerna inför din löpning eller annan idrott? I rumpa, lår, core, kring höft och knän? Testa att bryta av dina löprundor med ett par pulshöjande benövningar i en lämplig backe.
Som jag nämnt tidigare är backintervaller mina roligaste löppass, just eftersom jag både älskar både löpning och styrketräning. Och i en backe får du den perfekta kombinationen. Oftast springer jag bara rakt upp, men speciellt skridskohoppen du ser i första övningstipset, gör jag ibland.
Att belasta dina leder i olika riktningar och stärka musklerna där runtomkring är super för att minimera skaderisken. Tänk om du skulle snubbla till eller behöva hoppa över en rot. Kroppen ska ju gärna klara det, utan att gå sönder. Dessutom är prehab roligare än rehab!

Benstyrka i backe x 3

  1. Skridskohopp
  2. Utfallsgång
  3. Grodhopp

Upprepa förslagsvis 4 gånger i en lagom lång och brant backe, ungefär så att du kan ta 20 långa utfallssteg uppför. Kör så det ryker om du testar och oavsett – ha en fantastisk fredag!

Fler träningstips för benstyrka

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras