FILM: Överkroppspower i utegym

utegym
I söndags körde jag ett så härligt pass på Gärdets utegym. Som jag skrev på Instagram var det omöjligt att gå in på gymmet när solen värmde så skönt. Den vann över mitt inre kontrollfreak som vill ha koll på vikterna jag lyfter, vilket kroppen egentligen struntar fullkomligt i. Järn eller stockar? Spelar ingen roll så länge övningarna utmanar till progression. Om det är ditt syfte, såsom mitt. Här alltså med fokus på överkroppsstyrka.
Som jag tjatat om ett antal gånger är det svårt att isolera specifika muskler när du tränar basövningar, med fria vikter eller kroppsviktsövningar. Du ser kanske på bilden av mina dips ovan att även benen är aktiverade, men förr i tiden var det mer snack om övningar för enskilda muskler och de namnen lever kvar. Men oavsett vad vi kallar övningarna är det ett riktigt powerpass. 8 övningar att välja mellan eller att kopiera rakt av för en shaky överkopp.

Överkroppspower i utegym

  1. Dips
  2. Enarmsaxelpress
  3. Omvända flyes
  4. Push-ups
  5. Räckhäv
  6. Bröstpress
  7. Bicepscurl
  8. Push-up + sidoplanka med armrotation

Upplägg:

  1. Kör 10 repetitioner av varje övning/sida i en cirkel, 2-4 varv.
  2. Kör varje övning för sig med ca 10 reps/set.
  3. Kör två övningar i superset, d.v.s. direkt efter varandra för att sedan vila någon minut och sen upprepa ca 3 gånger per övning.

Kör hårt om du testar och oavsett – ha en fantastisk fredag!
P.S. Även på SportHälsa har jag gett tips på ett pass i utegym tidigare i veckan Där får du även övningar för puls- och underkroppen. Spana in passet här. D.S.

1 kommentar

    Berätta vad du tycker

    Din e-postadress kommer inte publiceras