Blueberry almond smoothie bowl


Godmorgon sköna du! Har du ätit frukost än? Vad roligt det vore om jag kunde bjuda dig på denna smoothie bowl på riktigt, men tills någon uppfunnit digitala dofter får du testa receptet själv. Jag rekommenderar det verkligen, så gott!
Det börjar bli gröttider nu igen, luften är i alla fall sval här i Stockholm vilket ökar suget efter varm frukost, men fortfarande har jag inte tröttnat på att mixa frusna bär. Det blir ju nästan som glass och går snabbt och lätt att göra på morgonen. Dessutom kan du proppa ner lite av varje som du har hemma. Nedan en med blåbär och banan som bas. Det är ju blåbärstider nu, så det känns passande att tipsa om, men tar du färska bär är frusna bananbitar ett tips.
Men vad är skillnaden mot en vanlig smoothie? Konsistensen har jag fattat det som. En smoothie bowl är tjock och äts i skål med sked, medan du dricker en smoothie med sugrör. Jag föredrar skedvarianten och gillar därför den nya bowltrenden.

Blueberry almond smoothie bowl

» 1 banan
» 1 dl frusna blåbär
» 2 dl vaniljkvarg
» 2 msk chiafrön
» 0,5 dl keso
» 2 msk sötmandel
» 1 msk solroskärnor

Gör så här:

  1. Mixa banan, blåbär, kvarg och chiafrön.
  2. Häll i en skål och toppa förslagsvis med keso, sötmandel och solroskärnor, granola, kokos eller annat gott du har hemma.
  3. Är gärna med sked!

Fler recept på smoothie bowl /smoothie

» Kungens Drottningsmoothie
» Grön smoothie
» Chokladsmoothie
» Acai bowl
» 3 gröna supersmoothies

2 kommentarer
    1. Linda – ja, jag gillar också! Går ju snabbare när en är på språng att dricka, men vid lugn & ro är bowl gott & går att toppa med crunhiga grejer.

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras