När det du gör MELLAN dina set är avgörande


Har du reflekterat över vad du gör MELLAN dina träningsset? Att det, precis som när du lyfter, drar, pressar och så vidare, faktiskt också kan vara kanon för dina resultat – både de fysiska och mentala..
Träningstips och olika övningar skriver jag mycket om, men nu vill jag skriva om det mellan dessa. Saker som också kan göra stor skillnad. För om du styrketränar en timme går nästan hälften av tiden åt till vila/byta vikter/gå till nästa övning, alltså om du inte kör cirkelträning eller superset. Och det är såklart nödvändigt, men du kan också..

Mellan dina träningsset..

..posera! Flexa biceps, flexa något annat eller bara tänka upplyftande tankar om dig själv. Du måste inte ha bautaarmar – armar räcker. Och effekten är förvånansvärt god, både på humör och ork.

..sträck ut latsen. Det här är min skönaste stretch för latsen som jag ofta gör mellan mina chins. Liksom hänger ut stora ryggmuskeln.

..mjuka upp bröst och vader i hunden. Ännu en favorit som jag ofta växlar mellan från exempelvis dynamiska plankor eller armhävningar. Trampar en häl i taget ner mot golvet, spretar på fingrarna och gör ryggen riktigt lång.

..ytterligare en stretch för bröst och höftböjare. Här sjunker jag ner genom att böja mer och mer i främre knät så att stretchen i bröst- och höftböjare blir intensivare.

..olika coreövningar är också typsikt bra inslag mellan seten. Plankan som sagt, ryggliggande benlyft mellan dina bänkpressar eller som här – stående viktrotation.

..fuldansa! Eller snyggdansa, vad vet jag. Själv är jag för feg att göra det i fullproppade gym, men passar på när det är tomt på folk. Lika befriande för sinnet som för att få igång cirkulationen i stela muskler.

..snacka med träningsvänner. Själv kör jag oftast mitt eget race i gymmet, men sällan ensam. Efter alla år på olika SATS-center är jag bekant med många stammisar. Det är alltid trevlig med lite snack mellan seten, bara en visar respekt när de vill träna..

..skriva upp alla briljanta ideér. Har du också märkt att de bästa kommer i rörelse? Jag brukar skriva i mobilens anteckningar. Allt från artikelförslag till mitt jobb, till kom-ihåg-listor och blogginlägg. Som det här!

Vad gör du mellan dina set?

4 kommentarer
  1. Jag fuldansar, tar selfies, bygger om gymmet så jag kan göra mina övningar, dricker vatten, säger hej till träningskompisar, torkar svetten ur pannan och funderar över livet.
    Tyvärr länge sedan jag var på gymmet men snart så kör jag igen. Nu ska jag bli stark. Men först löpning inför Midnatssloppet i Malmö.

    1. Helen – låter precis som jag! Och säkert många med oss. Mer fuldans i gymmen tycker jag vi röstar för.. 🙂
      Roligt med Midnattsloppet. Jag såg att många sprang loppet här i Stockholm – verkligen löpfest! Stort lycka till, både med ditt lopp och styrketräningen framöver!

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras