Resultatinriktad träning v.s. rörelsenjutning – bilder från Åland

Du blir bra på det du tränar.

Eller, ”plantan du vattnar växer”. Du fattar och det finns säkert fler ordspråk med samma innebörd. Att du kan bli bra på, till och med lära dig att älska, något om du har tålamod och utsätter dig för det regelbundet.
Badkrukan du doppar i havet kan till exempel bli beroende av den härliga känslan. Jag har aldrig badat så mycket under hela mitt vuxna liv som den här veckan. Mycket på grund av att jag gillar hav och sjöar bättre än en pool, men även eftersom jag från början utmanade mig själv till minst ett dopp om dagen. Först med en obehaglig, men ändå triggande känsla. Sen allt mer njutning för varje gång.

Till känslan av att födas på nytt, varje dag. När du väl kommit i, så otroligt skönt att glida fram över vattenytan med stora arm- och bentag.

Ren rörelsenjutning, precis som yoga, promenader och lek med barnen är för mig. Ja, även löpningen den här sommaren, eftersom jag inte har några prestationsmål med den heller just nu. Det är därför saker jag gör av lust istället för med ett resultatinriktat mål som drivkraft.

Resultatinriktad träning

Min styrkenivå är jag också nöjd med, men där gillar jag ändå att ha konkreta mål att jobba mot. Såhär på semestern underhåller jag mest med de redskap och övningar som finns att tillgå, stenar är perfekta, men inför inomhusperioden är jag enormt sugen på att lyfta tyngre. Klara fler pull-ups, viktade dips nu när axeln är hel igen och tyngre marklyft. Till exempel. Jag menar, eftersom jag ändå vill träna och får en enorm kraft – mentalt och fysiskt, av att känna mig stark.

Bada, lyfta, springa snabbt – rent fysiskt blir allt lättare ju mer du övar. En ”enkel” ekvation som det finns många bevis på att funkar, liksom att det finns fördelar med att låta vissa aktiviteter vara befriade från prestation.
Lika mycket som du behöver mata kroppen med den träningsform, de övningar eller annat i livet du vill bli bättre på, behöver du mata hjärnan med positiva minnen som får dig att vilja fortsätta. Det är i alla fall min nyckel till träningsmotivation, som jag är säker på funkar för dig med.

Rörelsenjutning

Här på Åland har jag verkligen fyllt på med det i olika former. Styrka, där jag bland annat äntligen kan göra tunga armhävningar utan känningar i axeln, utomhus med havet kluckande i bakgrunden. Löpning i solen, både själv och en morgon i sällskap av Jonna, på grusvägar kantade av grönska. En dag 4 x 4-minutersintervaller, annars bara lätt jogg. Ett så kallat kvalitépass (intervaller, snabbdistans eller långpass) i veckan räcker för att hålla min kondition på den nivå jag vill.
Och även vid de tuffare passen har jag lärt mig att älska känslan av avspänning efter spänning. Springer du exempelvis 10 st 1-minutersintervaller är det ju bara 10 minuter av det totala passet som är jobbiga. Resten av löprundan är (förhoppningsvis) skön.

Och yoga på klipporna. Dag ett bara i form av ett par poser för att fota denna härliga bild. Dag två ett kort flöde på 5 minuter. Idag är planen att maxa återhämtningen med en längre yogasekvens. Som sagt – mycket vill ha mer. Om du tar ett steg i taget och låter den behagliga känslan få chans att fästa.
Röra på sig för att det är roligt eller skönt v.s. träna prestationsinriktat – det ena kompletterar det andra.

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras