Så tränar du för att klara toes to bar – film

Toes to bar..

..är en av alla matchoövningar som många CrossFit-utövare kör och som smittat av sig till hela gymvärlden. Ja, det är ju ingen ny övning. Även utanför olika anläggningar tränar många mot att klara denna och andra tuffa kroppsviktsövningar. Aldrig har det varit så trendigt att stå på händer, köra box jumps, att göra pull-ups. Och här kommer alltså Karl Gullö från CrossFit Södermalm visa och förklarar för dig vad som krävs för att utföra denna magdödare.
toes to bar
Toes to bar innebär att du hänger i en stång och med framför allt magmusklernas drar upp underkroppen och möter stången med fötterna. Bara att hänga ger fantastiskt bra träning för magen, underarmarna och greppstyrkan (jag berättar mer om det här). Men vill du ta ditt hängande vidare till ytterligare en nivå – testa Karls 3 steg mot att successivt bli starkare och klara toes to bar.

Så tränar du för att klara toes to bar – 3 steg

  1. Häng och dra upp knäna.
  2. Dra upp knäna till armbågarna.
  3. Jobba upp med fötterna mot stången.

Lycka till!
Själv har jag inte tränat den här övningen så många gånger, men hängde i smithmaskinen igår och gjorde pull-ups. Det känns i både latsen och magen idag kan jag lova. Efter nästan två veckor ifrån en övning får jag nästan alltid träningsvärk. En både ondskön påminnelse varje gång jag skrattar.

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras